fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 206102
    تاریخ انتشار : 30 فروردین 1396 0:2
    تعداد بازدید : 906

    تکرار تاکتیک «دوره کن؛ تضعیف کن»

    شتری که این بار جلوی شرکت توشیبا خوابید

    دوره کردن شرکت های بزرگی که روبه افول گذاشته اند و زدن چوب حراج به آنها ظاهرا یک تاکتیک تکراری است که هرازگاهی به سر غول های بزرگ دنیای فناوری می آید.

    ساحره چمنی
    ظاهرا این شتری است که جلوی شرکت هایی که اوضاع مالی آنها رو به وخامت است می خوابد و بعد هم پرونده آن شرکت بسته می شود و ردپایی از آن در دنیا باقی نمی ماند. 
    این ماجرا حالا ظاهرا گریبان شرکت ژاپنی توشیبا را گرفته است. شرکتی که زمانی حرف نخست را در دنیای کامپیوتر و الکترونیک می زد.
    تاکتیک دوره کردن شرکت های خسته چیزی شبیه به صحنه محاصره یک شیر پیر از سوی کفتارهاست تا با تضعیف او ضربه نهایی را وارد کنند.
    اما تاکتیک دوره کردن غول های دنیای فناوری چگونه است.
    شاید یادتان باشد که چه بر سر نوکیا آمد. این غول 14 ساله بازار موبایل دنیا به یک باره ورشکست شد و به شرکتی که هیچ ربطی به بازار موبایل نداشت، واگذار شد.
    قضیه از این قرار بود که نوکیا در برابر تغییرات سریع دنیای پیرامونش مقاومت کرد و همین موضوع به اضافه جثه بزرگ این شرکت کار خود را کرد. نوکیا آنقدر کند شده بود که زمانی متوجه آثار پلات فورم قدرتمند آندرویید شد که دیگر دیر شده بود و کم کم شرکت های دیگر که نامی در بازار موبایل نداشتند، با روی آوردن به این سیستم عامل به شهرتی در بازار دست پیدا می کردند.
    نوکیا حالا در وضعیت بدی قرار داشت. اپل و گوگل از یک سو و مایکروسافت و سامسونگ از سوی دیگر در حال دوره کردن و زدن ضربه های متعدد به نوکیا بودند. در نتیجه همین فشارها که به تضعیف پی درپی سهام این غول بزرگ دنیای موبایل انجامید و قیمت آن را به پایین ترین سطح ممکن رساند، به یک باره یکی از کارمندان سابق مایکروسافت همچون اسب تراوا بر تخت حکمرانی نوکیا نشست و به فاصله کوتاهی استراتژی این شرکت تغییر کرد و در نهایت، مایکروسافت این شرکت فنلاندی را با کمترین قیمت ممکن بلعید.
    اگرچه به نظر می رسد هیچ برنامه از پیش تعیین شده ای در به خاک کشیدن نوکیا وجود نداشت، اما اگر باریک بین باشید و اتفاقات را کنار هم بگذارید، شاید بتوانید حقایق آن را دریابید. نوکیا بزرگ شده بود، اگرچه اشتباهاتی در زمینه استراتژی هایش داشت، اما اگر به حال خودش رها می شد، شاید به جای استفاده از ویندوز مایکروسافت به عنوان پلات فورم موبایلی اش، راه بهتر را انتخاب می کرد. اما با انتخاب ویندوز کم کم سهامش در بازار موبایل کاهش یافت و در نهایت سرنوشتش واگذاری به مایکروسافت و حذف شدن از بازار موبایل بود.
    تاکتیک دوره کردن شرکت های بزرگ فناوری اما همچنان ادامه یافت و چندی پیش دامن یاهو را گرفت.
    این بار از هر سو یکی از غول های دنیا ظاهرا در صف خرید یاهو بود. همین صف خریداران نیز سهام یاهو را بالا برد. بعد فاز دوم کلید خورد و یکی یکی خبر انصراف از خرید یاهو منتشر شد و هر خبر هم ضربه ای به ارزش سهام و قیمت فروش یاهو وارد کرد و در نهایت تا 3 میلیارد دلار قیمت این شرکت را کاهش داد.
     اچ تی سی و بلک بری هم به سرنوشت مشابهی دچار شدند و حالا به نظر می رسد که توشیبا نیز عاقبتی جز این نداشته باشد.
    توشیبا بخش های مختلفی دارد و جزو بزرگ ترین شرکت های فناوری دنیاست که از چندی پیش دچار ورشکستگی شده است. در این میان ابتدا اپل پیشنهاد خرید بخش تراشه های توشیبا را مطرح کرد که به نظر می رسد این اقدام اپل برای کشاندن شرکت های بزرگ به پای میز مناقصه بود، بعد اپل پا پس کشید و حالا فاکسکان و سافت بانک دست به جیب شده اند تا این بخش از شرکت توشیبا را تصاحب کنند. 
    اکنون و با توجه به اتفاقاتی که در گذشته افتاده، باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار توشیبا است و آیا این شرکت می تواند در بازار دنیا باقی بماند یا به عاقبتی همچون نوکیا، یاهو، بلک بری و ... دچار می شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :