fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 20380
    تاریخ انتشار : 27 آذر 1391 16:56
    تعداد بازدید : 700

    از ترس Showrooming

    اینترنت رایگان در فروشگاه های آمریکا فراگیر می شود

    فروشگاه دارها چند سالی است که مدام غر می زنند. آنها می گویند مردم به فروشگاه می آیند، هم کالاها را بررسی می کنند، بعد می روند خانه، می نشینند پشت اینترنت و خریدشان را ارزان تر انجام می دهند. این موضوع فروشگاه دارهای سنتی به ویژه در آمریکا را نگران کرده بود تا جایی که برای این پدیده، یعنی بررسی کالا در فروشگاه و خرید از اینترنت، نامی هم گذاشته شد: Showrooming

    Showrooming که احتمالا هنوز معادلی در فارسی ندارد، به معنای صرفا نمایشگاه شدن فروشگاه است.
    فراگیری سریع گوشی‌های هوشمند، اوضاع را برای فروشگاه‌دارها بدتر از پیش هم کرد. خریداران از این ابزارهای دم دست‌شان به بهترین شکل استفاده می‌کنند؛ به یک فرشگاه می‌روند و کالا را می‌بینند و قیمت را می‌پرسند و از همان جا، سریع می‌روند و قیمت یک کالای خاص، مثلا یک کیف دستی با فلان برند را، با سایت آمازون مقایسه می‌کنند. از دست صاحب فروشگاه هم کاری بر نمی‌آید؛ خریدار برنده این بازی است.
    اما فروشگاه‌داران باهوش‌تر که باخت‌شان را تشخیص داده‌اند، تغییر مسیر داده‌اند و حالا خودشان اجازه می‌دهند و بلکه کمک می‌کنند که خریدار در همان محل فروشگاه آنلاین شود.پیش از آغاز فصل تعطیلات کریسمس، فروشگاه‌های بزرگ از جمله Target و J.C. Penney سامانه‌های اینترنت بی‌سیم وای‌فای رایگان را در محل فروشگاه‌های خود فعال کردند. البته فروشگاه‌های دیگری مثل Macy's سال قبل این کار را کرده بودند و بعضی‌ها هم قبل‌تر در سال 2010 به این صرافت افتادند و دست به کار شدند.ادی بائب (Eddie Baeb) سخنگوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای Target می‌گوید: وقتی همه مشتریان آنلاین می‌شوند، ما هم باید در کنارشان باشیم.  وقتی قرار است خود ما کالایی را بفروشیم، از showrooming  استقبال هم می‌کنیم.
    “تارگت” تا قبل از اتمام فصل پاییز وای‌فای رایگان را در یکهزار و 780 واحد فروشگاهی خود راه‌اندازی کرد.

     اقدام دیرهنگام
    نتیجه هر چه که بشود، به هر حال فروشگاه‌ها دیر وارد این جریان شده‌اند. پیش از آنها، کافه‌ها، فست فودها و فرودگاه‌ها وای‌فای رایگان عرضه کرده‌اند و چند سالی تجربه بیشتر دارند. حتی استادیوم‌های ورزشی و دانشگاه‌ها هم اینترنت بی‌سیم مجانی ارایه داده‌اند. می‌توان گفت که فشار فضای رقابتی موجود هم در رویکرد خرده‌فروش‌های بزرگ به اینترنت رایگان نقش داشته است؛ چون وقتی یکی دو تا از فروشگاه‌ها این کار را کردند، بقیه هم از ترس عقب افتادن و از دست دادن مشتری، شروع به نصب تجهیزات وای‌فای کردند. به طور کل، فروشگاه‌داران ارایه اینترنت بی‌سیم رایگان را فعلا به عنوان  تسهیلاتی  برای خریداران در نظر گرفته‌اند که اگر نباشد، مجبور می‌شوند از حساب اینترنت تلفن همراه‌شان استفاده کنند که طبیعتا برای مشتری هزینه‌بر خواهد بود. ضمن اینکه درون فروشگاه‌های بزرگ، گاه تلفن همراه آنتن نمی‌دهد و وجود اینترنت بی‌سیم رایگان، این تضمین را به مشتری‌های معتاد به استفاده از اینترنت می‌دهد که: با خیال راحت در فروشگاه بچرخید و نگران قطع دسترسی به اینترنت هم نباشید”.
    اما اینکه چه تعداد از خریداران عملا از وای‌فای درون فروشگاه‌ها استفاده می‌کنند، هنوز نامعلوم است. بیشتر فروشگاه‌داران، اطلاعاتی از این دست را که “چه تعداد کاربر به سیستم وصل شده‌اند” یا “چه تعداد صفحه اینترنت از این طریق مشاهده شده” را محرمانه می‌پندارند و ارایه نمی‌کنند.
    البته Saks Fifth Avenue که اخیرا 44 فروشگاهش را با همکاری AT&T به وای‌فای تجهیز کرده، محافظه کاری را کنار گذاشته و اعلام کرده است که در 10 ماه گذشته بیش از پنج میلیون مورد اتصال به شبکه وای‌فای خود را ثبت کرده است. البته یک بررسی سردستی در فروشگاه‌های منطقه سان فرانسیسکو، نشان می‌دهد که فروشگاه‌ها چندان در اطلاع‌رسانی این سرویس‌شان هدفمند و موفق عمل نمی‌کنند، تا جایی که به نظر می‌رسد خریداران گاه از وجود چنین سرویس به دردبخوری حتی مطلع هم نمی‌شوند. مثلا فروشگاه لباس مردانهSaks Fifth Avenue هیچ نشانی و تابلویی برای اطلاع‌رسانی پیش‌بینی نکرده است، و تنها راهی که از وجود وای‌فای مطلع می‌شوید، دیدن نشان آن در فهرست شبکه‌های شناسایی شده در موبایل یا لپ‌تاپ‌تان است. وضع تارگت کمی بهتر است و در تابلوی سردرش، عبارت Free Wi-Fi هم روشن و خاموش می‌شود، هر چند به نظر نمی‌رسد خریداران توجه چندانی به این تابلو بکنند. Macy's برچسب‌هایی با عبارت “free Wi-Fi inside” روی درهای خود چسبانده اما در خود فروشگاه نشانی نگذاشته است.
    از سوی دیگر وصل شدن به این شبکه‌ها عموما نیازمند تایید یک قرارداد است که ابتدا روی صفحه موبایل ظاهر می‌شود و بیان می‌کند که فروشگاه مسوولیتی در قبال امنیت شبکه ندارد و ضمنا خود فروشگاه، وب‌سایت‌هایی را که خریدار مرور می‌کند، ردگیری خواهد کرد. این اطلاعات مشخصا می‌تواند به خرده‌فروش‌ها کمک کند که در ارایه کوپن‌های تخفیف یا محصولات پرجست‌وجو موفق‌تر و هدفمندتر عمل کنند.
    برایان وارگو، مدیرعامل شرکتNearbuy Systems که به فروشگاه‌ها خدمات تشخیص رفتار مشتری روی شبکه‌های وای‌فای ارایه می‌دهد، در این خصوص می‌گوید: فروشگاه‌ها باید بدانند در مورد کدام محصولات نمایشگاه شده‌اند (Showroom شده‌اند) و به این ترتیب به سوالاتی در مورد آن محصول پاسخ دهند؛ از جمله اینکه: “قیمت را پایین بیاورم یا نه؟” یا “به مشتری تخفیف ویژه بدهم یا ندهم؟” اما سوچاریتا مالپورو (Sucharita Mulpuru) تحلیل‌گر فارستر، در مورد ارزشمند بودن اطلاعاتی که روی شبکه‌های وای‌فای جمع می‌شود شک دارد و می‌گوید این شیوه از بازاریابی همراه هنوز در مرحله نوجوانی است.
    او می‌گوید که بسیاری از خرده‌فروش‌ها از سال‌ها قبل برنامه‌های وفاداری (loyalty) را برای شناسایی عادات خریدمشتریان اجرا کرده‌اند، اما موفقیت محدودی نصیب‌شان شده است. این فروشگاه‌ها با این همه اطلاعاتی که به دست آورده‌اند به ارایه تخفیف بسنده کرده‌اند و استفاده هدفمندی از اطلاعات‌شان نکرده‌اند.
    از سوی دیگر ارایه وای‌فای رایگان سیاستی نیست که در همه فروشگاه‌ها یکسان اجرا شود. برای پر کردن این خلا، فیس‌بوک هم وارد عمل شده و به فکر دادن مسیریاب‌های وای‌فای رایگان به فروشگاه‌داران و آموزش نصب به آنهاست. البته این برنامه هم شروطی دارد، از جمله اینکه هر خریداری که بخواهد به اینترنت فیس‌بوک وصل شود، ابتدا باید مکانش را روی فیس‌بوک Check-in کند، بعد خریدار به صفحه خاصی روی فیس‌بوک منتقل می‌شود و تنها آن زمان است که می‌تواند به صفحات مورد نظر خود برود.
    منبع: fortune.com


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :