fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 202747
    تاریخ انتشار : 30 بهمن 1395 10:31
    تعداد بازدید : 615

    ضرورت ایجاد یک تشکل

    شبنم کهن چی- فعالیت در رسانه های اجتماعی امروز یکی از تازه ترین دغدغه های صاحبان کسب وکارهای کوچک و بزرگ در کشور است. این دغدغه فرصت شغلی جدیدی به وجود آورده است که تیم های حرفه ای و غیرحرفه ای نوپایی را همراه با قراردادهای خام و شرایط کاری تجربه نشده شکل داده. تیم هایی که با راه اندازی صفحات رسمی و غیررسمی در شبکه های اجتماعی مشغول تولید محتوا و مدیریت فعالیت صاحبان کسب وکارها در این فضا هستند و تا طراحی کمپین ها و تبلیغات نیز پیش می روند. این حرفه در حال حاضر در کشور قوانین نانوشته ای دارد و هر آنچه تبدیل به عرف می شود، ناشی از تجربه مستقیم شاغلانش است.

    با توجه به جوان بودن چنین حرفه ای در بازار کار ایران، نداشتن قانون مرتبط، نداشتن تعریفی از جرایم مربوط به این حرفه، نبود کارشناسی که قدرت تحلیل و مرجعی که امکان قضاوت در این حوزه را داشته باشد، احتمال آسیب پذیری کارفرما و پیمانکار را در این حوزه افزایش می دهد. 
    البته نبود کارشناس در حوزه تبلیغات تنها مختص به رسانه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتالی نیست. شاید نبود کارشناسان و مراجع مرتبط قضایی در حوزه تبلیغات تا امروز به این دلیل به چشم نیامده که شکایت جدی و بزرگی در این زمینه مطرح و رسانه ای نشده است.  
    اما با توجه به چشم انداز پیش رو که نقش و اهمیت رسانه های اجتماعی را در زندگی، اقتصاد، سیاست، هنر و جامعه پر رنگ نشان می دهد، لازم است فکری برای ارایه تعاریف درست، جرم شناسی و درنظر گرفتن مجازات نقدی و غیرنقدی و افزایش دانش کارشناسان جهت تحلیل داده های این حوزه کرده و در راستای یکپارچه کردن قواعد و قوانین نوشته و نانوشته برای شاغلان این حرفه بکوشید. 
    پیش از این راه اندازی تشکلی که بتوان فعالان حوزه رسانه های اجتماعی را زیر چتر آن جمع کرد، به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده است. 
    قصد دارم در این یادداشت از این موضوع نه به عنوان پیشنهاد بلکه به عنوان یک ضرورت یاد کنم. تشکیل انجمنی به نام انجمن شرکت های انفورماتیک و تبدیلش به سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور بعد از 14 سال فعالیت که اکنون تریبون، نماینده و مرجعی برای رسیدگی به مشکلات و شکایات اعضایش است، یک تجربه موفق است. 
    شاید این نمونه مناسبی باشد برای فعالان حوزه رسانه های اجتماعی که دور هم جمع شوند و برای راه اندازی تشکلی که بتواند حامی منافع مالی و حقوقی شان باشد، همفکری کنند. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :