fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 202729
    تاریخ انتشار : 30 بهمن 1395 9:47
    تعداد بازدید : 368

    بیت المال و سامانه های ناکارآمد

    علی شمیرانی- دیگر عادت کرده ایم تا شاهد آن باشیم که بار بخش عمده ای از مشکلات خدمات ارتباطی به گردن مردم انداخته شود. با گذشت سال ها از ارایه اینترنت، کاربران هنوز نمی دانند مصرفشان چگونه محاسبه می شود. برای این منظور به جای آنکه به شکل شفاف و ساده ریز مصرف در اختیار مشترکان قرار گیرد، به مردم گفته می شود، "سرعت و مصرف اینترنت بالا رفته که شما احساس می کنید، اعتبار خریداری شده زود تمام می شود". در نتیجه این پاسخ است که کاربری هم می گوید، "پس لطفا سرعت اینترنت را به همان حالت سال 92 برگردانید" و در نهایت نیز مساله به حال خود رها می شود.

    در مورد معضلات واگذاری سیم کارت های بی هویت نیز به جای آنکه خبری از برخورد با اپراتورها و سرچشمه مشکل شود، علاوه بر بار مسوولیت قانونی که به عهده مردم بود، هزینه و بار کشف حقیقت هم از طریق ایجاد یک سامانه از جیب مردم و به دوش مردم افتاد. 
    حالا هم شاهد بازگشت مهارگسیخته پیامک های تبلیغاتی هستیم که با دهن کجی به مقررات، راهکار یکبار استفاده از شماره های شخصی را یافته اند و در این مورد نیز هیچ مسوولیتی متوجه اپراتورها نشده و این مردم هستند که باید تاوان مواجهه با این مزاحمت ها را بدهند. 
    در عوض و باز هم به جای برخورد با اپراتورها، از جیب مردم (بیت المال) هزینه می شود و سامانه پشت سامانه طراحی می شود و گفته می شود هر کس شکایتی دارد به آنها مراجعه کند. در مورد شماره های شخصی که به شکل یکبار مصرف، انبوهی از پیامک های تبلیغاتی را روانه گوشی مردم می کنند، چه شکایتی می توان کرد؟ اصلا چرا مردم باید شکایت کنند. چرا رگولاتوری مثلا ارسال بالای 10 پیامک به شماره های مختلف در روز را مصداق پیامک های تبلیغاتی قلمداد نکرده و از طریق اپراتورها مانع کار نمی شود؟چرا شماره افرادی که مایل به دریافت پیامک های تبلیغاتی نیستند، برای همیشه از فهرست دریافت کنندگان این پیامک ها خارج نمی شود تا هر روز و با شگرد جدیدی شاهد دور زدن و دهن کجی به مقررات نباشیم؟ چه کسی پاسخگوی پول هایی است که از منابع دولتی صرف ساخت و طراحی سامانه های ناکارآمد شده، خواهد بود؟ تا چه زمانی به جای شنیدن خبر جریمه اپراتورها، شاهد ساخت سامانه های جدیدتر و بیشتر باید باشیم؟ چه میزان صرف ساخت و پشتیبانی از این سامانه ها در سال شده و می شود؟ گویی موضوع تخلفات اپراتورها به بهانه و بستری برای صرف بیت المال شده است، از این رو باید پرسید آیا وقت آن نیست که نهادهای نظارتی، به تحقیق و تفحص از این رویه ناکارآمد و هزینه های انجام شده بپردازند؟ این موضوعیست که در آینده بیشتر به آن خواهیم پرداخت.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :