fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 200410
    تاریخ انتشار : 3 بهمن 1395 10:27
    تعداد بازدید : 899

    روی مثبت شبکه‌های اجتماعی در مواجهه با فاجعه پلاسکو

    کمپین های سفید آبی بر آتش

    روز گذشته در گزارشی با عنوان «فاجعه شایعات، تسویه حساب های سیاسی و سلفی های سیاه»، به اتفاقات تلخی که در پی تخریب ساختمان پلاسکو در فضای مجازی روی داد، پرداختیم. اما عکس العمل ها در فضای مجازی تنها سیاهی نبود و بسیاری از کاربران اینترنت، مسوولانه با راه اندازی و مشارکت در کمپین های مختلف، برای بهبود اطلاع رسانی و البته فرهنگ سازی تلاش کردند. به مرور برخی از این موارد می پردازیم.

    علی اصلان شهلا
     راه رو باز کن
    نخستین کمپینی که پس از ریزش ساختمان پلاسکو در فضای مجازی آغاز شد، درخواست از مردمی بود که برای تماشا، عکس برداری و فیلم برداری از ریزش ساختمان پلاسکو در محل حضور یافته و حضور نیروهای امداد رسان در محل را با کندی مواجه کردند.
    با گذشت یک روز از این ماجرا، کمپین ابعاد بزرگ تری به خود گرفت و کاربران با به اشتراک گذاری فیلم هایی از عبور آسان خودروهای امداد در کشورهای دیگر، برای فرهنگ سازی در خصوص نحوه رفتار در زمان شنیدن آژیر امداد تلاش کردند.

     همدردی با آتش نشانان
    بسیاری از ایرانی ها در شبکه های اجتماعی ضمن تغییر عکس پروفایل خود به عکسی مربوط به فاجعه پلاسکو، با هشتگ های #آتش_نشان #تسلیت به ابراز همدردی با خانواده های آتش نشانان پرداختند.
    در این راه طرح های گرافیکی متنوع، پیام های تسلیت، درخواست برای روشن کردن شمع و اهدای گل در ایستگاه های آتش نشانی منتشر شد.

     ایرانی، ایرانی بخر
    کمپین دیگری که در شبکه های اجتماعی با استقبال نسبی کاربران روبه رو شد، تشویق به خرید کالای ایرانی بود. البته بسیاری از کسبه پلاسکو، پخش کننده پوشاک بودند نه تولید کننده. ولی با این حال خسارت تقریبی 700 میلیون تومانی به پوشاک موجود در این  ساختمان، فرصتی برای حمایت از کالای ایرانی به دست داد.
    البته خبر خوب اینکه اتاق اصناف به دنبال فضایی برای استقرار موقت کسبه پلاسکو است و اولویت برای حضور در نمایشگاه بهاره نیز با این واحدهای صنفی است.

     چهارشنبه سوری امن
    کمپین ارزشمند دیگری که در فضای مجازی به راه افتاد، تلاش برای ایجاد چهارشنبه سوری ایمن و بدون حادثه بود. بسیاری از کاربران خواستار این  موضوع شدند که با عبرت گرفتن از ماجرای پلاسکو، از بازی با مواد خطرناک و آتش زا خودداری کنیم.
    در متن پیامی که استقبال زیادی در گروه های تلگرامی از آن شده، آمده است: «بیایید بابت عرض خسته نباشید به عزیزان آتش نشان و به احترام شهدای حادثه امروز، تحریم مواد منفجره روز چهارشنبه سوری امسال را اجرا کنیم.  بگذاریم آنها به جای آماده باش در خیابان ها در کنار خانواده باشند». 

     مسوول باشید
    کمپین دیگری که در فضای مجازی به راه افتاده اما هنوز پاسخ مناسبی به آن داده نشده است، دعوت از مسوولان برای مسوولیت شناسی، عذرخواهی و استعفا است.
    بخش مهمی از کاربران مشارکت کننده در این کمپین از محمدباقر قالیباف، شهردار تهران خواسته اند به دلیل ایمن نبودن ساختمان پلاسکو و ده ها ساختمان مشابه از سمت خود استعفا دهند.همچنین در این کمپین از بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان پلاسکو خواسته شده درباره دلایل ایمن نبودن این ساختمان توضیح دهند.

     عکس پیکرها را منتشر نکنید
    کمپین ارزشمند دیگری که در فضای مجازی از روز گذشته آغاز شد، درخواست برای عدم انتشار عکس اجسادی است که از زیر آوار بیرون می آید.
    قاعدتا خانواده های آتش نشانان و جان باختگان در شبکه های مجازی هستند و انتشار این تصاویر، دل آنها را به درد خواهد آورد و به همین دلیل بسیاری از کاربران از هم وطنان خواستند از انتشار این عکس ها خودداری کنند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :