fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 196784
    تاریخ انتشار : 14 آذر 1395 11:3
    تعداد بازدید : 515

    مدیرگروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی

    بانکداری الکترونیکی زمینه های پولشویی را کاهش می دهد

    مدیرگروه بانکداری الکترونیکی پژوهشکده پولی و بانکی با بیان تاثیر استفاده از بانکداری الکترونیکی در جلوگیری از پولشویی و تقلب در سیستم بانکی گفت: شفاف تر شدن فعالیت ها یکی از مزایای بانکداری الکترونیکی است و اگر استفاده از این سیستم رواج یابد، تاثیر زیادی در کاهش تقلب و پولشویی خواهد داشت.

    ایبنا -  نیما امیر شکاری درباره پیشرفت بانکداری الکترونیکی در ایران گفت: بانکداری الکترونیکی دو بال متفاوت دارد که یک بال «فرآیندهای بانکی» از جمله سپرده گیری، اعطای تسهیلات و غیره است و بال دیگر آن «پرداخت الکترونیکی» است.وی افزود: نظام بانکی تاکنون در زمینه پرداخت الکترونیکی فعالیت های چشمگیری داشته به شکلی که بازارهای سنتی و نوین به درگاه های پرداخت الکترونیکی مجهز شده است. البته باید توجه داشته باشیم که کشور ما با فاصله ای چند ساله در حال حرکت به سمت خدمات نوین الکترونیکی است.
    امیرشکاری با بیان اینکه مردم ما از طریق ابزارهای نوین درگیر بانکداری الکترونیکی هستند، افزود: مهم ترین دلیل فاصله با دنیا و عقب ماندگی، وجود قوانین دست و پاگیر بانکی است؛ قوانینی ازجمله احراز هویت که هیچگونه زیرساخت بانکی مناسبی برای این گونه فعالیت ها وجود ندارد.
    به گفته مدیرگروه بانکداری الکترونیکی پژوهشکده پولی بانکی، مهم ترین مشکل ما در این زمینه اعتماد کم مشتریان است. متاسفانه قوانین موجود نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند زیرا اگر مشتریان سیستم بانکی اعتماد لازم را از انجام خدمات و امنیت منابع مالی خود داشته باشند، به طور قطع استفاده از این سیستم برای آن ها راحت تر از شعبه رفتن است. به نظر من بخش زیادی از این اعتمادسازی بر عهده بانک مرکزی است، بانک مرکزی باید با همکاری قوه مقننه و قضاییه قوانین و دستورالعمل های لازم را در این بخش تدوین کند.امیر شکاری درباره فعالیت های پژوهشکده در این زمینه گفت: ما در پژوهشکده پولی و بانکی اقداماتی از جمله آموزش قضات، همکاری با مرکز پژوهش های مجلس و غیره داشته ایم. اما از نظر من اقدام عمده و اصلی بر عهده بانک مرکزی است تا بسترهای لازم را در این زمینه ایجاد کنند اما متاسفانه این موضوع در دستور کار آن ها  قرار ندارد.
    مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی هم با بیان اینکه در زمینه برقراری ارتباط با بانک های خارجی مشکلات و ضعف هایی در نظام بانکی وجود دارد، گفت: فن آوری اطلاعات مشکل را حل کرده است.
    کامران ندری گفت: هر چند در بسیاری از حوزه ها از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده شده؛ اما هم اکنون در مرحله ای هستیم که نیاز به این فن آوری در بانکداری الکترونیکی به خوبی احساس می شود.
    وی با بیان اینکه در حوزه پرداخت قوانینی تعریف شده تا اگر مشکلی ایجاد شد، بتوانیم مرجعی برای مراجعه به آن داشته باشیم، گفت: به عنوان نمونه برای خدمت بانکی مثل چک، قانون وجود دارد تا در صورت بروز مشکل به آن مراجعه شود؛ اما در حوزه بانکداری الکترونیکی با ضعف این قوانین مواجه هستیم. البته برخی قوانین از سوی بانک ها در این باره تعیین شده که در اکثر موارد یک طرفه است و در صورت بروز مشکل، منافع مشتری با مشکل مواجه خواهد شد.ندری با بیان اینکه فعالیت های خوبی در حوزه فناوری اطلاعات انجام شده، گفت: البته از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در بخش هایی به خوبی بهره گیری شده که باید همین روند را در بانکداری الکترونیکی هم داشته باشیم. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :