آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 193812
تاریخ انتشار : 2 آبان 1395 12:56
تعداد بازدید : 538

«مصرف کنندگان بی مصرف» دنیای مجازی

علی شمیرانی- سال ها پیش و از سوی برخی سیاسیون و گردانندگان اقتصاد کلان در غرب، عبارتی به نام Useless Users به معنی «مصرف کنندگان بی مصرف» مطرح شد. آنها معتقد بودند بخشی از مردم دنیا مصرف کنندگان بی مصرف محسوب شده و با توجه به محدود بودن منابع دنیا، دوران طولانی تجدید برخی منابع و سرعت بالای افزایش جمعیت، باید این جمعیت به شکلی مهار شده و حتی از بین بروند؛ چراکه این جمعیت نه تنها هیچ خروجی و بهره وری ندارند، بلکه تنها به مصرف انرژی و منابع محدود هم می پردازند و این یعنی خطر برای سایر جمعیت بهره ور و مولد دنیا!

از این نگاه رادیکال و تلخ که ظاهرا همچنان در دنیای غرب طرفدارانی دارد و سیاست های ایشان در قبال ایجاد امراض، کشتارها و ایجاد جنگ در بخش های خاصی از دنیا موید بقای این دیدگاه است که بگذریم، ظاهرا امروزه در دنیای سایبری شاهد شکل گیری کاربرانی هستیم که به نوعی مصرف کننده بی مصرف هستند.
این جمعیت سایبری اما ویژگی های شناخته شده ای دارند. آنها از ماحصل داشته های دیگران بی توجه به مالکیت معنوی بهره برداری می کنند. در شبکه ها و کانال های اجتماعی مثل روبات های بی فکر عمل می کنند و شایعات و مطالب تکراری را از سویی به سوی دیگر پمپاژ می کنند. بخش زیادی از پهنای باند اینترنت هر کشور را با دانلود هر چیز قابل دانلودی مصرف می کنند. فحاشی می کنند. بی هیچ هدف روشنی شبانه روز به گوشه و کنار فضای مجازی سرک می کشند و چندین مشخصه دیگر هم دارند.
از سوی دیگر مصرف کنندگان بی مصرف سایبری، هیچ خروجی مثمرثمر، بهره وری و ارزش افزوده ای برای سایرین و کشورها ایجاد نمی کنند. شاید در این میان مثلا آژانس های تبلیغاتی روی کلیک های بی ارزش آنها حساب کرده و به کسب درآمد بپردازند؛ اما این رویه نیز چندان طولانی نبوده و آگهی دهندگان فضای مجازی نیز متوجه شده یا خواهند شد که پول شان را هدر می دهند؛ چراکه کلیک این جمعیت فرق چندانی با کلیک های بی مصرف روبات ها ندارد.
در همین راستا چندی پیش شرکت مخابرات تهران با بیان اینکه برخی مشترکان این شرکت خسارت مالی زیادی به مخابرات زده اند، اعلام کرد: این مشترکان به صورت نامتعارف از پهنای باند اینترنت استفاده می کنند و این موضوع باعث می شود سایر کاربران نتوانند به میزان مناسب از اینترنت استفاده کنند. درنهایت نیز مخابرات تهران اعلام کرده بود قرارداد خود را با این قبیل مشترکان تمدید نخواهد کرد.
البته مقصود این نوشته صرفا به آسیب مصرف کنندگان بی مصرف به پهنای باند کشورها باز نمی گردد، اما از آنجا که مثال بارز و قابل اندازه گیری هستند، به این مساله مشخص پرداخته شد.
فرض کنید پهنای باند کشور و سرعت اینترنت صد برابر شود، اما کیفیت اینترنت به همان اندازه بهبود نخواهد یافت. چون میزان مصرف و سرعت دانلود مصرف کنندگان بی مصرف سایبری نیز صد برابر می شود و به این ترتیب باز هم منابع کشور و شرکت ها به هدر می رود و شکایت ها از بی کیفیتی اینترنت باقی می ماند. این چرخه حتی اگر سرعت اینترنت کشور هزار برابر هم شود، تکرار می شود و هستند مصرف کنندگان بی مصرفی که به تنهایی معادل مصرف ده ها و بلکه صدها کاربر را می بلعند. برای مثال اکنون اتفاق مشابهی در صنعت بیمه در حال وقوع است و رانندگانی که تصادفات زیادی در سال دارند، معمولا شرکت های بیمه از تمدید قرارداد با آنها خودداری می کنند، چرا که حفظ این قبیل مشتریان ارزش که ندارد هیچ، بلکه زیان هم دارد.
در این مقوله مشخص شاید وقت آن باشد که با توجه به هزینه های ایجادشده از سوی این تعداد کاربران، «قانون استفاده منصفانه» از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دست بررسی قرار گیرد.
اگرچه در سایر موارد، موضوع آسیب های مصرف کنندگان بی مصرف و شناسایی و برخورد با آنها پیچیدگی های قانونی و فنی زیادی را به همراه دارد، اما بعید به نظر می رسد فرهنگ سازی به تنهایی در این‎باره کارکردی داشته باشد و باید به دنبال راهکارهایی بود تا مانع هدررفت منابع سایبری، ایجاد هزینه های قضایی و مواردی از این دست شد. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :