آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 191275
تاریخ انتشار : 28 شهریور 1395 11:10
تعداد بازدید : 951

فرهنگ‎سازی در مرحله گذر از تجارت سنتی به الکترونیکی مغفول نماند

تجارت الکترونیکی و خریدهای آنلاین در ایران در مدار رشد قرار گرفته است و براساس آخرین برآوردها درحال حاضر حدود 20 هزار فروشگاه اینترنتی فقط در تهران در حال فعالیت هستند. براساس همین برآوردها رقم مبادلات تجاری اینترنتی در ایران در سال 2015 حدود 17 میلیارد دلار است. این در حالی است که با وجود افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور هنوز به باور کارشناسان مردم آنگونه که انتظار می‎رود، به خریدهای اینترنتی اعتماد کافی ندارند. تجارت در دنیا به سرعت در حال الکترونیکی شدن کامل است و ایران هم باید با توجه به ظرفیت‏هایی که دارد، به گسترش این نوع تجارت توجه بیشتری داشته باشد.


منصور اولی
البته شواهد نشان می‏دهد به دنبال رشد سریع استفاده از اینترنت در ایران، در صورت توجه بیشتر مسوولان به فرهنگ‎سازی در این حوزه ظرفیت رشد 60 درصدی سالانه خریدهای آنلاین در کشور وجود دارد. 
از سوی دیگر آمارهای 10 ماه گذشته نشان می‎دهد که میزان نفوذ اینترنت در ایران به 82.12 درصد رسیده است. این رقم حتی در برخی شهرها حدود 100 درصد است. ایران اخیرا فاز نخست شبکه اطلاعات ملی را راه اندازی کرده که درنتیجه آن سرعت اینترنت به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. حداقل 19 میلیون ایرانی از طریق گوشی‏های همراه خود از اینترنت استفاده می‎کنند. شهروندان 600 شهر به اینترنت 3G و 200 شهر به اینترنت 4G دسترسی دارند. نرخ نفوذ تلفن همراه در ایران 94.46 درصد است. این میزان از نفوذ اینترنت زمینه را برای توسعه تجارت الکترونیکی فراهم می‎سازد. 
 لزوم فرهنگ‎سازی 
با وجود همه ظرفیت‎هایی که برای توسعه تجارت الکترونیکی در کشور مهیا شده است، هنوز میزان گسترش تجارت الکترونیکی و خریدهای آنلاین انتظارات را برآورده نکرده است. هرچند در سال‎های اخیر اقدامات مناسبی ازجمله ارایه نماد اعتماد از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و همچنین افزایش همکاری‎های شرکت پست با فروشگاه‎های اینترنتی انجام شده است؛ اما در حوزه فرهنگ‎سازی ضعف‎های جدی وجود دارد. مردم هنوز با این مقوله آنطور که باید آشنا نیستند. بسیاری از کسانی که خریدهای آنلاین انجام می‏دهند، با نماد اعتماد و کارآیی آن آشنایی کافی ندارند و بسیاری هم نمی‎دانند در صورت بروز مشکل در خریدهای آنلاین  چگونه و از چه مرجعی باید مشکلات خود را پیگیری کنند. 
هرچند در سال‏های اخیر  فروشگاه‎های آنلاین همکاری نزدیکی با شرکت پست دارند و این شرکت در تلاش است تا با استفاده از تکنولوژی‎های روز، سرعت فعالیت خود را بالا ببرد و حتی تکنولوژی‎هایی نظیر سرویس ردگیری بسته‏های پستی را هم را به کار گرفته است، اما ضعف در فرهنگ‎سازی باعث شده است بسیاری از کاربران آگاهی چندانی از این سرویس‎ها و کارآیی‎های آنها نداشته باشند. 
از این رو به نظر می‎رسد در مرحله گذار از تجارت سنتی به تجارت الکترونیکی یکی از مهم‎ترین ملزومات فرهنگ سازی است که در ایران به آن کم‎تر توجه شده است و مسوولان باید برنامه‎هایی در این زمینه طرح‎ریزی کنند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :