fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 19032
    تاریخ انتشار : 18 آذر 1391 0:55
    تعداد بازدید : 1043

    چرخی در بازار به دنبال “شبنم”

    مبارزه با قاچاق در چنبره مقاومت ها و ناهماهنگی ها در همه جاي دنيا كالاي قاچاق و جعلي را به عنوان يك كالاي غيرقابل اطمينان مي شناسند چراكه مشخص نبودن كانال توزيع و واسطه ها و نيز توليدكننده واقعي مشتري را نگران مي كند كه آيا اين كالا از اصالت لازم برخوردار است؟ و به تبع آن كيفيت مورد نظر را ارایه خواهد كرد يا خير؟

     

    گزارش: حامد گل جان اکبری

    از اين رو وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولي اصلي بخش تجارت و شبكه توزيع كالا، براي مبارزه با توزيع كالاي قاچاق و جعلي اقدام به اجرای  پروژه شبنم (شبكه بازرسي نظارت مردمي) کرد.
    بیش از یک‌سال از آغاز اجرای طرح شبنم می‌گذرد. به گفته رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران، این طرح در تاریخ 21 اردیبهشت ماه در پنج رده لوازم رایانه‌ای (لپ‌تاپ، مانیتور، پرینتر، تونر و کاتریج) به منظور جلوگیری از افزایش ثروت نامشروع در صنف اجرا شد.
    با وجود اینکه معضل قاچاق اثرات زیانباری بر بازار قانونی می‌گذارد و اجرای شبنم می‌تواند در مبارزه با این پدیده شوم ثمربخش باشد اما این طرح در اجرا با چالش‌هایی روبه‌رو شده و مشکلاتی را برای واردکنندگان و به خصوص توزیع‌کنندگان ایجاد کرده است. این مشکلات در تعدادی از قطعات مانند تجهیزات شبکه،‌ هارددیسک و رم نمود بیشتری داشته و بی‌نظمی‌هایی را در سطح بازار ایجاد کرده است.
     طرح‌های کیلویی
    یکی از مشکلات فعلی طرح شبنم وجود برچسب‌های الصاق نشده در سطح بازار است به گونه‌ای که این برچسب‌ها در بعضی از موارد توسط توزیع کنندگان به صورت سلیقه‌ای روی کالاها نصب می‌شود. مساله‌ای که به گفته مجریان پروژه به دوره نخست کدگذاری کالاها در سطح عرضه باز می‌گردد. چنان که در این دوره کد‌های دو بعدی شبنم برای درج به دریافت‌کنندگان واگذار شد که همین مساله به تخلف و لو رفتن شبنم از چرخه قانونی پروژه انجامید.
    به گفته نوری‌زاده، مدیر پروژه شبنم در دور دوم اجرای شبنم در سطح عرضه، این معضل برطرف شد به نحوی که کار نصب برچسب به ناظران پروژه واگذار شد.
    "بازار ایران" یکی از بازارهای بزرگ کامپیوتر تهران است که سطح گسترده‌ای از فروشگاه‌های کالاهای IT را در خود جای داده است. در طبقات این بازار فروشگاه‌های بسیاری وجود دارند که کالاهایی ارایه می‌دهند که فاقد برچسب شبنم هستند.
    به منظور اطلاع پیدا کردن از دلایل نبود طرح شبنم روی تعداد زیادی از قطعات رم به یکی از فروشگاه‌ها مراجعه کردیم. فروشنده این فروشگاه در جواب به پاسخ ما در مورد نبود طرح شبنم روی کالاهای خود، دسته‌ای از برچسب‌های شبنم را از کشوی کار خود درآورد و روی کالاهای خود چسباند. وی در مورد نبود طرح شبنم روی کالاهای عرضه شده گفت: ما به تعداد لازم برچسب شبنم در اختیار داریم و به مشتریان خود در صورت درخواست ارایه می‌دهیم.
     آیاها
    با اینکه طبق مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا اقلام بازار رایانه ملزم به داشتن برچسب شده‌اند اما آنچه در بازار مشاهده می‌شود نا هماهنگی در کددار شدن کالاهاست. چنان که در سطح بازار می‌توان گفت که کالاها بر اساس مقاومت یا موافقت تامین کننده کالا با پروژه شبنم، کد دار شده‌اند و یا فاقد آن هستند. که این امر نشان از اجرای سلیقه‌ای طرح روی کالاهای مختلف و مقاومت بازار با این طرح را دارد.
    با وجود اینکه پروسه واردات کالا منوط به ثبت سفارش، دریافت ایران کد، پرداخت گمرکی و غیره است چگونه می‌شود که برخی کالاها بدون عبور از مراحل به هم پیوسته در بازار موجود هستند.
    آیا برای همه محصولات وارداتی ایران کد گرفته می‌شود؟ آیا تک‌تک محصولات مخابراتی و محصولات شبکه مجوز استاندارد و آزمایش‌های سازمان تنظیم مقررات را قبل از ورود دریافت می‌کنند؟ آیا در هنگام ثبت سفارش، کد شبنم برای تک تک محصولات گرفته می‌شود؟ آیا همه از ارز یکسان بهره‌مند می‌شوند؟ آیا دقیقا کد تعرفه‌ها در هنگام ثبت سفارش رعایت می‌شود؟ آیا تعرفه گمرکی دقیقا دریافت می‌شود؟
     سایه‌های نوسان نرخ ارز بر شبنم
    نوسانات ارزی تاثیرات بسیاری روی واردات قطعات کامپیوتری داشت. تا آنجا  که موجب شد در بعضی از موارد بازار شاهد از بین رفتن تعادل میان عرضه و تقاضا باشد.
    به گفته فعالان بازار دشوار شدن واردات کالاهای IT طی ماه‌های گذشته موجب شده تا سخت‌گیری‌های اولیه برای الزامی شدن برچسب شبنم  روی کالاهای IT و همچنین نظارت‌های لازم برای اجرای این طرح کم‌رنگ‌تر شود و کاربران شاهد تعداد بیشتری کالا بدون داشتن طرح شبنم باشند.
    این فعالان معتقدند با ثبات پیدا کردن بازار ارز و ثبات واردات قطعات IT دوباره شاهد برخورد شدید با توزیع کنندگان کالاهای بدون برچسب شبنم خواهیم بود.
    بودن یا نبودن
    توجیه نبودن کاربران از چگونگی و نحوه استفاده از طرح شبنم یکی از دلایلی است که موجب شده تا تامین‌کنندگان کالا توجهی به بودن یا نبودن این طرح روی کالای خود نداشته باشند.
    یکی از فعالان بازار در پاسخ به این سوال که چند درصد از خریداران به الصاق این طرح روی کالاهای خود توجه دارند می‌گوید: تقریبا 99 درصد از خریداران کالاهای IT توجهی به وجود برچسب روی کالاهای خریداری شده ندارند و از روند استفاده از این طرح نیز با خبر
    نیستند.
    وی این نبود آگاهی از سوی خریداران را در بی‌رغبتی نسبت به کدگذاری کالا‌ها دخیل دانست و گفت: در صورتی که کاربران به وجود این طرح روی کالاهای خود اصرار داشته باشند تامین کنندگان و توزیع کنندگان مجبور هستند تا این طرح را روی کالاهای خود الصاق
     کنند.
     قوانین خود ساخته
    در سطح بازار فروشگاه‌های بسیاری به صورت گسترده و بدون هیچ‌گونه نگرانی اقدام به عرضه کالاهای بدون شبنم می‌کنند.
    این موضوع در سطح فروشگاه‌های تجهیزات شبکه به وفور قابل مشاهده است. یکی از مدیران این فروشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که چرا تعدادی از کالاهای موجود دارای برچسب است و تعدادی دیگر بدون برچسب گفت: کالاهای شبکه‌ای که ساخت اروپاست حتما باید با برچسب شبنم ارایه شوند اما کالاهایی که ساخت آسیا هستند نیازی به وجود طرح شبنم
     ندارند!


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :