آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 189339
تاریخ انتشار : 31 مرداد 1395 10:27
تعداد بازدید : 867

فونت‌های ریزی که در تلویزیون دیده نمی‌شود

بازی جدید مسابقات پیامکی با حقوق مردم

انتقاد به اطلاع رسانی ضعیف درباره هزینه خدمات و مسابقات پیامکی با استفاده از فونت ناخوانا برای اعلام هزینه پیامک در برنامه های تلویزیونی المپیک ریو سوژه کاربران فضای مجازی شده است. این عدم شفافیت روی بسیاری از خدمات اپراتورها نیز ادامه می یابد درحالی که چارچوب قانونی ارایه این خدمات مشخص است.




فارس - خدمات و مسابقه های پیامکی روش های مختلفی برای تبلیغ و دیدن شدن توسط مخاطب دارند که یکی از روش های جدید تبلیغ آنها، همکاری با برنامه ها و سریال های تلویزیونی است.
این خدمات که با مسابقات فوتبال و پخش سریال های مناسبتی با عنوان کمپین هواداری رواج یافت، اکنون به یکی از اجزای ثابت برنامه های پرمخاطب تبدیل شده است. تا آنجا که حتی برخی از کوچک ترین مسابقات پیامکی ساده ترین برنامه های رادیویی و تلویزیونی که زمانی با هدف مشارکت رایگان مخاطبان برگزار شد، اکنون سرویس ارزش افزوده و هزینه ای است.
اگرچه همواره انتقاداتی به اطلاع رسانی درباره ماهیت این سرویس ها وجود داشته است.
این موضوع با پخش مسابقات المپیک ریو که مخاطبان بیشتری در ساعات معینی پای تلویزیون می نشینند، نمود بیشتری یافته و صدای گلایه مشترکان را بلند کرده است.
تا آنجا که اکنون فونتی که برای اطلاع رسانی درباره هزینه این سرویس در برنامه های تلویزیونی به کار می رود، سوژه مخاطبان در فضای مجازی شده است.
اما این عدم آگاهی رسانی کافی تنها به برنامه تلویزیونی ختم نمی شود، بلکه روی بسیاری از سرویس اپراتورهای موبایل نیز تلاش برای عدم شفافیت ادامه می یابد.
این موضوع به تازگی نیز صدای یکی از هنرمندان را درآورده است. فریدون آسرایی با انتشار عکسی از قبض موبایل خود، از پرداخت ناآگاهانه 12 هزار تومان تا 30 هزار تومان در صورت حساب ماهانه بابت خدمات مبنى بر محتوا به شدت انتقاد کرده است.
او گفت: تاکنون فقط یکبار دویست تومان به تیم ملى کمک کردم و یک بار نیز در برنامه شبکوک به یکى از خواننده ها راى داده ام و اپراتور بدون سوال که آیا می خواهم عضو خدمات تیم ملى یا شبکوک شوم، من را خودکار عضو کرده و ماهانه این پول ها را دریافت کرده است، تنها پیامک می آمد آیا می خواهید off کنید که اهمیت نمی دادم. این در حالی است که از جام جهانى چند سال گذشته و برنامه شبکوک نیز از فروردین به پایان رسیده است؛ اما کسر هزینه ها همچنان ادامه داشته است.
این در حالی است که مصوبه ای که در سال 91 به تصویب رسیده، چارچوب ارایه این خدمات را مشخص کرده است؛ مقرراتی که اکنون در بسیاری از این مسابقات رعایت نمی شود.مصوبه جلسه 147 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورخ 5/6/1391 می گوید: اپراتورها باید برای ارایه خدمات پیامک انبوه در قالب اطلاع رسانی، خبری، تبلیغات،  بازی و سرگرمی و موارد مشابه قبل از شروع ارایه خدمات این دستورالعمل را رعایت کنند.
از جمله این دستورالعمل این است که اپراتور باید قبل از شروع ارایه خدمات، درخصوص شرایط ارایه ازجمله تعرفه خدمات، نحوه ارایه خدمت (به صورت اشتراکی یا در ازای هر پیامک)، شرایط انصراف، حداکثر تعداد پیامک ارسالی در روز و مانند آن به مشترک اطلاع رسانی کرده و همچنین در پورتال رسمی اپراتور هزینه خدمات و توصیه های لازم را برای دریافت خدمت با جزییات شرایط ارایه خدمات داشته باشد.
بندی دیگری می گوید: اپراتور باید قبل از شروع ارایه خدمات، از طریق یک پیامک درخصوص ارایه خدمات از مشترک سوال کند و درصورتی که مشترک آن را تایید کرد، خدمات را به مشترک ارایه کند. 
در بند دیگری درباره خدمات بازی و سرگرمی و مسابقه تاکید شده درصورت درخواست مشترک برای شروع خدمت، اپراتور باید قبل از شروع با اطلاع رسانی درخصوص نوع خدمت، تایید مجدد را از مشترک دریافت کند.
همچنین درباره خدمات مسابقه پیامکی، اپراتور فقط می تواند به ازای هر پاسخ ارسالی از سمت مشترک درخصوص مسابقه، مشترک را شارژ کند و ارسال سایر پیامک ها از طرف مشترک ازجمله اعلام ورود به مسابقه، تایید مجدد و انصراف از مسابقه رایگان خواهد بود.
در بند دیگری تاکید شده، اپراتور موظف است درخصوص خدمات ارزش افزوده پیامکی تمام پیامک های مربوط به ارایه خدمات را به زبان فارسی به مشترکین ارسال کند؛ اما ارسال کلمات کلیدی مربوط به خدمات مذکور به زبان لاتین بلامانع است.
هچنین اپراتور موظف است حین ارایه خدمت با ارسال پیام های اطلاع رسانی، مشترک را از مجموع هزینه های ایجادشده آگاه کند و در تمام مراحل ارایه خدمت، امکان انصراف از دریافت آن را برای مشترک فراهم کند.
علاوه براین، اپراتور تنها می تواند در ازای ارسال محتوای خدمت، تعرفه از مشترک دریافت کند و ارسال پیام های اطلاع رسانی و تبلیغاتی از سمت اپراتور و سایر پیام ها ازجمله اعلام شروع اشتراک خدمت، تایید مجدد و انصراف از دریافت خدمات از سمت مشترک رایگان خواهد بود.
اگرچه مر قانون تلاش کرده شرایط را برای ارایه این خدمات فراهم کند؛ اما گوشی موبایل در اختیار مردم بهترین شاهد مثال برای نقض صریح بسیاری از این قوانین است که در سایه عدم توجه کافی نهاد نظارتی هر روز تکرار می شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :