آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 185619
تاریخ انتشار : 12 تیر 1395 10:59
تعداد بازدید : 672

دریغ از یک همایش

علی شمیرانی- وقتی حرف از رسانه ها، شبکه ها یا پیام رسان های اجتماعی در ایران می شود، به سرعت و سهولت می توان نام چندین و چند نهاد را برد که به شکلی با آن درگیر هستند. کمیته فیلترینگ، پلیس فتا، وزارت ارتباطات و زیرمجموعه هایش، شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان و غیره، از جمله این نهادها هستند.


اتفاقا وجود جمعیت جوان ایران و حضور چند ده میلیونی آنها در یک یا چند پیام رسان اجتماعی موجب شده تا ما با موجی از دغدغه های سیاسی، فرهنگی، امنیتی، اقتصادی، اخلاقی و غیره مواجه باشیم. اما به راستی کدام نهاد مشخصا متولی پیام رسان های اجتماعی در ایران محسوب می شود و نقش راهبری در این عرصه را ایفا می کند؟
روز پنج شنبه هفته گذشته، ششمین سال روز جهانی رسانه های اجتماعی در دنیا بود که به همین مناسبت در کشورهای مختلف شاهد برگزاری رویدادهای متنوعی پیرامون تاثیرات، آینده، چالش ها و فرصت های شبکه های اجتماعی در کشورهای مختلف بودیم. 
در ایران اما با وجود تمام این دغدغه ها، متولیان متعدد و ده ها میلیون نفری که به شکلی عضو یکی از پیام رسان های اجتماعی هستند (چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی) دقیقا در آن روز چه اتفاقی رخ داد؟ 
مثلا صدا و سیما که از حاکمیت تا خانواده ها را به نوعی درگیر خود کرده، سعی کرد به همین مناسبت ویژه برنامه ای داشته باشد؟ آیا به بهانه این مناسبت دستگاه های متولی این عرصه دور هم جمع شدند تا نوعی تقسیم کار میان هم داشته باشند؟
راستی متولی فرهنگی پیام رسان های اجتماعی در ایران کیست؟ به جز نهیب زدن و بستن و گرفتن و تهدید کردن و مهلت دادن و به قولی اقدامات سلبی، چه گام های عملی و فرهنگی و ایجابی موثر در این عرصه داشته ایم؟
شخصا اعتقادی به اکثر همایش ها و کارکرد آنها در ایران ندارم. چون بخش زیادی از این همایش ها محل فروش جایزه و فروش نوبت سخنرانی شده اند و درنهایت نیز کسی منتظر خروجی و اتفاق خاصی نیست؛ اما با همین نگاه بدبینانه باز هم دریغ از یک همایش، به مناسبت روز جهانی منتسب به پیام رسان های اجتماعی!


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :