آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 18453
تاریخ انتشار : 6 آذر 1391 9:19
تعداد بازدید : 912

از جمعه سیاه تا دوشنبه سایبری

حراج های آنلاین مشتریان آمریکایی را ذوق زده کرد

جمعه گذشته، آخرین جمعه ماه نوامبر و بعد از عید شکرگزاری در آمریکا که آغاز فصل خرید آخر سال برای فروشندگان لوازم الکترونیکی مصرفی و فروشگاه های آنلاین در آمریکا بود، روز خوب و پرفروشی بود. هرچند که «جمعه سیاه» تنها امید فروشگاه های آنلاین نیست و فروشندگان به انتظار امروز نشسته اند تا در دوشنبه سایبر (Cyber Monday) فروش خود را افزایش دهند. دوشنبه سایبر که نخستین دوشنبه بعد از جشن شکرگزاری است، روز رونق فروش کسب و کارهای آنلاین محسوب می شود. نام دوشنبه سایبر نخستین بار در سال 2005 میلادی از سوی فدراسیون ملی خرده فروشی آمریکا پیشنهاد شد و هم زمان وب سایت cybermonday.com نیز افتتاح شد. فروشگاه ها در روز جمعه سیاه معمولا بهای اجناس خود را به طرزی باور نکردنی کاهش می دهند و همین امر باعث هجوم خریداران به فروشگاه ها می شود. درواقع جمعه سیاه یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت ها این اجازه را به کارکنان خود می دهند که این روز را به خریدهای ویژه این روز بپردازند. امسال برخلاف سال های پیشین، روز بزرگ خرید از صبح جمعه شروع شد و میلیون ها آمریکایی مشتاق خرید از ساعاتی پس از نیمه شب پنج شنبه در برابر مراکز خرید صف کشیدند. جالب است که در این اوضاع، کارکنان وال مارت در واشینگتن با اعتراض به شرایط کاری خود به استقبال جمعه سیاه رفتند، اما اعتراض آنها به هیچ وجه مانع خریدهای منتسب به این روز نشد. فروشندگان آمریکایی فقط در جمعه سیاه و روزهای تعطیل آخر سال، معادل یک سوم فروش سالانه خود فروش می کنند. نظرسنجی ها حاکی است امسال ۱۴۷ میلیون آمریکایی از جمعه سیاه تا یک شنبه خرید کردند. سال گذشته این رقم ۱۵۲ میلیون نفر بود.

گزارش: نسترن صائبی
منابع: CNet و ZDNet
دوشنبه سایبر
اصولا تخفیف‌های آنلاین قبل از عید شکرگزاری به دوشنبه سایبر موکول شده است و این روزها وب‌سایت‌ها با تبلیغات گسترده در این زمینه، فروش قابل توجهی را پیش‌بینی می‌کنند. IBM در گزارش ارزیابی خود اعلام کرده که فروش آنلاین این شرکت در جمعه سیاه 21 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد. این در حالی است که در روز عید شکرگزاری نیز فروش کلی این شرکت بیش از 17 درصد نسبت به 2011 افزایش یافت. فهرست بلند بالایی از خرده‌فروشان شامل وال‌مارت، آمازون، BestBuy و Ann Taylor حتی قبل از عید شکرگزاری شروع به تبلیغات درباره محصولات خود کرده‌اند و درباره تخفیفاتی که برای مشتریان خود در نظر گرفته‌اند، اطلاع‌‌رسانی کرده‌اند. اپل یکی از این شرکت‌هاست که در روز جمعه سیاه، به واسطه پست‌هایی که روی وب‌سایت خود قرار داده بود، تخفیف‌هایی را برای مشتریان خود در نظر گرفت. جی هندرسون (Jei Henderson)، مدیر استراتژی تجارت هوشمندتر IBM در این مورد می‌گوید: به این جمعه سیاه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فروش خود نگاه می‌کنیم. اما همان‌طور که فروش محصولات در جمعه سیاه فقط منحصر به این روز نیست، فروش در دوشنبه سایبر نیز فقط به روز دوشنبه محدود نمی‌شود. ناگفته نماند که در سال‌های نخست بعد از برگزاری دوشنبه سایبری در آمریکا، افراد به دلیل سرعت پایین اینترنت، فقط در دفاتر کاری می‌توانستند به صورت آنلاین خرید کنند. ولی هم‌اکنون به دلیل دسترسی خانوارها به اینترنت پهن‌باند و همچنین دسترسی مشتریان به ابزارهای همراه و اینترنت همراه این کار بسیار راحت‌تر شده و با استقبال بیشتری همراه شده است. هندرسون می‌افزاید: خرده‌فروشان تلاش می‌کنند تا خیلی زودتر از بقیه، توجه مشتریان را به خود جلب کنند و این کار را از قبل از عید شکرگزاری شروع می‌کنند و تا دوشنبه سایبر این روند همچنان ادامه می‌یابد. ابزارهای همراه از مهم‌ترین موارد در هفته منتهی به دوشنبه سایبری است. چنانچه به گفته داده‌های IBM، تعداد مشتریانی که به وسیله ابزارهای همراه خود در روز جمعه سیاه مبادرت به خرید کرده‌اند، تقریبا دو سوم بیشتر از سال 2011 افزایش یافته است. به طور مثال، براساس گزارش IBM، ترافیک آنلاین برای خرید آی‌پد اپل در روز جمعه سیاه امسال 10 درصد رشد داشته است. در حالی که خرید آنلاین آیفون تقریبا 9 درصد و ابزارهای مبتنی بر آندرویید 5/5 درصد افزایش یافته است. IBM همچنین اعلام کرده که خریداران یاد گرفته‌اند از مزیت‌های فناوری برای خریدهای بهتر بهره ببرند.
افزایش فروش از طریق تلفن همراه در جمعه سیاه
با توجه به افزایش چشمگیر فروش محصولات الکترونیکی در روز جمعه سیاه، جای شکی باقی نمی‌گذارد که فروش از طریق تلفن‌های همراه نیز در این روز افزایش یافته است. درواقع، اگر داده‌های مربوط به فروش eBay یکی از شاخص‌های افزایش فروش باشد، تعداد بسیاری از افراد از طریق گوشی‌های هوشمند خود مبادرت به خرید کرده‌اند. eBay در پستی در وبلاگ خود اعلام کرده‌ که با رشد 173 درصدی پرداخت همراه در روز عید شکرگزاری در سرتاسر جهان همراه بوده است. با توجه به اینکه eBay صاحب کارت اعتباری PayPal نیز هست، آمار حاکی از افزایش 164 درصدی خرید از طریق PayPal همراه بوده است.

تخفیفات اپلی
جالب است بدانید اپل به عنوان غول محصولات الکترونیکی دنیا هیچ‌گاه روی محصولاتش تخفیف نمی‌دهد. این شرکت به هیچ عنوان در هیچ روز خاصی به خریدارانش تخفیف نمی‌دهد و تنها زمانی که ممکن است مشاهده کنید قیمت یکی از محصولات اپل پایین آمده است زمان عرضه مدل جدید است. اما اپل در روز جمعه سیاه تخفیفات کوچکی برای دلخسته‌های خود در نظر گرفت. به طور مثال آی‌پد نسل چهارم که 499 دلار دارد، در این روز با قیمت 458 دلار به فروش رفت. همچنین قیمت آی‌پد 2 از 399 دلار به 368 دلار کاهش یافت. البته قیمت آیفون و آی‌پد مینی این شرکت تغییر قیمتی نداشت. علاوه براین، آیپاد تاچ 5 این شرکت که 299 دلار قیمت داشت، در این روز با 268 دلار به فروش رفت. اپل حتی برای مک‌بوک‌ایرهایش نیز تخفیف‌هایی در نظر گرفت و مک‌بوک ایرهای ۱۱ اینچی از قیمت ۹۹۹ دلار به ۸۹۸  دلار کاهش یافتند. همچنین مک‌بوک پروهای رتینا از ۱۶۹۹ دلار به ۱۵۹۸دلار کاهش یافتند.
اپل حتی برای اپلیکیشن‌هایی که از طریق آی‌تیونز می‌فروشد نیز تخفیف‌هایی گذاشت. علاوه براینکه خرده‌فروشانی چون Best Buy کارت‌های هدیه 100 دلاری را برای محصولات آی‌تیونز ارایه داد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :