fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 184219
    تاریخ انتشار : 22 خرداد 1395 11:12
    تعداد بازدید : 433

    درباره نقش زیرساخت در قیمت اینترنت

    علی شمیرانی- مدیر عامل جدید شرکت ارتباطات زیرساخت تقریبا از نخستین لحظات پذیرش این مسوولیت، تلاش کرده تا رویه متفاوتی از نظر درون سازمانی و برون سازمانی ارایه دهد به نحوی که اکنون این شرکت بر خلاف روال قدیمی و مرسوم خود، بسیار بیشتر از گذشته رسانه ای شده است. البته این رویکرد جدید قابل تقدیر است، چه به هر حال مدیر عامل این شرکت نشان داده که علاقه مند است تا درخصوص بسیاری از مسایل مربوط به شرکت ارتباطات زیرساخت، شفاف و مکررا پاسخگو باشد.

    اگرچه طیف متنوعی از موضوعات پیرامون این شرکت دولتی در روزهای گذشته در رسانه ها مطرح شده است، اما در این مقال صرفا به مباحث مربوط به نقش شرکت ارتباطات زیرساخت در قیمت تمام شده اینترنت پرداخته می شود. 
    مدیر عامل این شرکت اخیرا در پاسخ به منتقدان نقش انحصاری زیرساخت در تامین پهنای باند اینترنت گفته، «نمی دانیم چرا دائم در رسانه ها عده ای اینگونه عنوان می کنند که شرکت ارتباطات زیرساخت با انحصار به وجود آمده پهنای باند را با قیمتی بالا و گران در اختیار دیگران قرار می دهند. در حالیکه به غیر از تعرفه میزان عرضه و تقاضا در قیمت یک سرویس اهمیت بسزایی دارد، حال سایز بازاری مانند ایران با کشورهای اروپایی تناسب دارد که قیمت های آن مشابه کشورهای اروپایی باشد؟»
    بدون پرداختن به جزییات نظرات مخالفان و موافقان در این خصوص، (از سال های دور تا کنون) به طرح چند پرسش اکتفا می شود.نخست این که گزارش سال های گذشته مرکز پژوهش های مجلس به عنوان یک نهاد ناظر در خصوص بهای تمام شده نرخ اینترنت را چگونه باید تحلیل و تفسیر کرد؟
    دوم این که سال هاست اکثر شرکت های اینترنتی اظهار تمایل می کنند قادر به تامین پهنای باند به شکلی ارزان تر از مسیریابی های بین الملل که زیرساخت انجام می دهد، هستند. آیا به این ادعاها در دوره جدید توجه خواهد شد؟
    سوم این که هنوز یک ماه نیز نمی شود که سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان تنها نهاد صنفی مورد تایید و قبول وزارت ارتباطات، در پیش نویس سند موانع توسعه کسب وکارهای ICT، شکست انحصار زیرساخت در تامین پهنای باند را خواستار شده اند. آیا نظر این صنف تخصصی، غیرکارشناسی است؟
    و چهارم آنکه بر اساس آمار وزارت ارتباطات، از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، تعداد کاربران اینترنت در کشور چندین برابر شده است. اما چرا این افزایش بی سابقه کاربران و کاربری اینترنت، همچنان تاثیری ولو اندک بر کاهش قیمت اینترنت نداشته است؟


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :