fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 184206
    تاریخ انتشار : 22 خرداد 1395 11:0
    تعداد بازدید : 1027

    افزایش فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای حل معضلات زیست محیطی

    کمپینی برای پیشگیری؛ آشغال نریزیم

    فناوران- کمپین های اجتماعی در ایران طی دو سال اخیر تبدیل به یکی از ابزارهای قدرتمند برای ایجاد تغییر در سطوح مختلف شده اند. ابعاد این تغییر گاهی گسترده بوده و دولت را به چالش کشیده، گاهی هم به آگاه سازی اکتفا کرده است. اولین جرقه تشکیل هر کمپین اجتماعی، یکی از معضلاتی بوده که به زندگی روزمره مردم گره خورده است. جدیدترین این کمپین ها که همزمان با آغاز هفته محیط زیست راه افتاد، کمپینی برای آگاه سازی از مرگ طبیعت و توجه به یکی از رفتارهایی است که کم کم تبدیل به عادت بسیاری از مردم شده؛ آشغال نریزیم.

     سال هاست، زباله ها یکی از بزرگ ترین مشکلات اجتماعی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان هستند؛ دفع زباله، جمع آوری زباله های شهری، بیمارستانی، کارخانجات، تعبیه زباله دان ها در مکان های مناسب و در دسترس شهروندان و فرهنگ سازی درباره آشغال نریختن در خیابان ها، مناطق تفریحی و طبیعت. 
    آشغال ها همه جا هستند؛ هنگامی که در خیابانی رانندگی می کنیم ممکن است از ماشین کناری مان بیرون انداخته شود، همینطور که داریم در دراز ترین خیابان تهران سرخوش قدم می زنیم کسی چند قدم جلوتر بیندازد روی زمین، گوشه کنار پارک کنار نیمکت های دنج، کنار سطل های زباله، حاشیه جاده ها، سواحل، دشت ها کوه ها. کمپین آشغال نریزیم برای همین راه افتاده است، برای اینکه بیشتر از آنکه توی سطل های زباله آشغال بریزیم در کوچه و خیابان و جنگل و کوه و دشت آشغال می ریزیم.
    الهام عدیمی، یکی از طراحان کمپین آشغال نریزیم است که اولین قدم ها را برای راه اندازی این کمپین برداشته. او روزنامه نگار است و در آخرین سفرش، زباله های کنار جاده و جنگل و ساحل وحشت زده اش کرده. عدیمی می گوید: به خاطر کارم به شهرهای مختلفی سفر می کنم و در هر شهری معضل آشغال وجود دارد؛ شمال، جنوب، شرق، غرب. این حجم از زباله در شهر و طبیعت نگران کننده است.
    وی ادامه داد: فکر کردیم در حد توان و امکانات باید کاری انجام دهیم. راه اندازی سازمان مردم نهاد همراه خود مشکل بروکراسی و امکانات را داشت که در توان ما نبود. بعد از سازمان های مردم نهاد این کمپین های اجتماعی هستند که پررنگ ترین تاثیرات را در لایه های مختلف جامعه دارند. دیدم اخیرا در رسانه های اجتماعی، کمپین های موفقی برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی راه افتاده است. از جمله این کمپین ها می توان به کمپین بین خطوط برانیم اشاره کرد که به صورت خودجوش توسط خود مردم پیش رفت و بزرگ شد. بنابراین به یک هشتگ فکر کردیم و شروع کردم به توییت کردن؛ #آشغال_نریزیم.
    عدیمی به عنوان یک روزنامه نگار و فعال در شبکه های اجتماعی معتقد است تلگرام به خاطر فراگیر بودنش امکان بهتر دیده شدن را به بسیاری از جریان های اجتماعی داده است. بنابراین توییتر و تلگرام به عنوان بستر کمپین آشغال نریزیم انتخاب شد. وی می گوید: در حال حاضر ما پنج نفر هستیم که محتوای متنی و تصویری تولید می کنیم اما گسترش دهندگان این کمپین، کاربران هستند. آنها طی مدت کوتاهی با حمایت از ما، هشتگ #آشغال_نریزیم را مورد استفاده قرار دادند و از آنچه خودشان مشاهده کرده اند، یا توصیه هایشان توییت کردند و محتوای موجود در رابطه با این هشتگ را در کانال های تلگرامی منتشر کردند.
    این روزنامه نگار توییتر را شبکه ای پر سرعت می داند که سوژه های مورد بحث کاربرانش به سرعت تغییر می کند. 
    وی می گوید: بزرگ ترین سرمایه ما کاربران شبکه های اجتماعی هستند و ذات زندگی در شبکه های اجتماعی سرعت و فراموشی است. نمی توان کتمان کرد کاربران توییتر با حجم زیادی از اخبار و اطلاعات درگیر هستند که دقیقه به دقیقه تغییر می کند؛ دریای مواجی که هر لحظه یک موج بلند دارد و لحظه بعد موجی دیگر و در این میان اگر بسیاری از مسایل به دست فراموشی سپرده نشود، اهمیت شان کم رنگ می شود. بنابراین سیاست و جنس محتوای تولید شده باید به گونه ای باشد که در ذهن ناخودآگاه کاربران ماندگار شود.
    او درباره شعار این کمپین گفت: ما ترجیح دادیم برای این کمپین شعاری انتخاب نکنیم. چیزی که ما به آن نیاز داریم شعار نیست، محتوا است؛ محتوایی که مردم در تلگرام و کاربران در توییتر منتشر می کنند. با چرخش این محتواست که میدان اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بزرگ می شود. 
    وی تاکید می کند هدف از راه اندازی کمپین آشغال نریزیم، ترند شدن هشتگ این کمپین نیست بلکه ماندگاری در اذهان است تا بتوان فرهنگ صحیحی را در جامعه رواج داد.
    میثم دعایی، پژوهشگر محیط زیست نیز درباره این کمپین می گوید: ما دو شکل مواجهه با معضلات زیست محیطی داریم؛ انفعالی، فعال. شکل فعال مبتنی بر پیشگیری است و شکل انفعالی مبتنی بر حل معضل؛ تاکید صرف بر جمع آوری زباله است. آنچه در کمپین آشغال نریزیم انجام می شود در حقیقت مواجهه فعال مبتنی بر پیشگیری است. با توجه به فعالیت کمپین های دیگر در حوزه محیط زیست و مشخصا زباله، به نظر می رسد کمپین آشغال نریزیم حلقه گمشده کمپین های فعال است. کمپین های دیگر در حال برگزاری برنامه هایی برای جمع آوری زباله هستند اما این کمپین تلاش می کند از ریختن آشغال پیشگیری کند؛ آشغال نریزیم.
    اولین توییتی که با هشتگ #آشغال_نریزیم منتشر شد طی یک هفته بیش از 24 هزار بار مورد بازدید قرار گرفت. در حال حاضر کمپین آشغال نریزیم در توییتر  فعال است (@na_be_zobale)  و کاربران با هشتگ این کمپین به انتشار عکس و محتوا می پردازند. از جمله چهره های محبوبی که از این کمپین در توییتر حمایت کرده اند می توان به مهناز افشار (با 643 بار لایک و 46 بار بازنشر تا زمان تنظیم گزارش) و سیامک انصاری (با 450 بار لایک و 23 بار بازنشر تا زمان تنظیم گزارش) اشاره کرد. کاربران زیادی با هشتگ #آشغال_نریزیم طی هفته گذشته توییت ارسال کرده اند که در بین آنها صاحبان سرویس ها و خدمات مختلفی نیز دیده می شوند. از جمله آنها می توان به سرویس مشاهده آنلاین فیلم آپارات، فیلیمو اشاره کرد که توییت کرد: «اگر از آلودگی های ناشی از لوح های فشرده هم بگذریم، با حجم انبوه آنها چه کنیم؟» سپس لینک مطلبی که به مناسبت گرامی داشت هفته محیط زیست در وبلاگش منتشر کرده بود را منتشر کرد؛ لوح های فشرده شهرمان را سیاه می کنند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :