آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 18369
تاریخ انتشار : 1 آذر 1391 9:18
تعداد بازدید : 985

مشاور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

دیتاسنترهای دولتی غیرحرفه ای ساخته شده است

مشاور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه 60 درصد دیتاسنترهای دولتی، عجله ای و غیرحرفه ای ساخته شده اند، گفت: این دیتاسنترها هزینه های بسیار گزافی روی دست دولت می گذارند.

خبرگزاری فارس- میرمحمد صادقی دیروز در نشست خبری همایش رایانش ابری با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 40 درصد کسب‌وکارها در ایران، وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است، گفت: از این رو این وزارت‌خانه در مقام متولی توسعه کسب‌وکار در کشور، به عنوان یکی از ابزارهای توسعه کارآفرینی و تسهیل راه‌اندازی کسب‌وکار، قصد ارتقای فرهنگ رایانش ابری به عنوان پنجمین صنعت همگانی دنیا را دارد.
 صادقی افزود: در حالی که به دلیل شرایط خاص اقتصادی، کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و راه اقتصاد مقاومتی را در پیش گرفته، سرورها و دیتاسنترهای کوچک و بزرگی که در تمام ادارات و دستگاه‌های دولتی ایجاد شده‌اند، هزینه‌های گزافی را روی دست دولت می‌گذارند.
وی افزود: این در حالی است که بخش بزرگی از ظرفیت این دیتاسنتر خالی است و شاید در مجموع از 20 درصد ظرفیت این دیتاسنترها استفاده شود.
صادقی گفت: از سوی دیگر هر اداره و دستگاه‌ دولتی دارای پهنای باند اختصاصی است که فقط در ساعات اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، در باقی ساعات روز این پهنای باند بی‌استفاده می‌ماند و استفاده از آن برای بخش‌های دیگر نیز امکان‌پذیر نیست.
 مشاور معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: در سال‌‌های اخیر، تعداد زیادی دیتاسنتر در دستگاه‌ها برای امضای دیجیتال راه‌اندازی شده‌ است. اما به دلایل متعددی از جمله محدود بودن بودجه و زمان، از این تعداد حدود 60 درصد بسیار ضعیف و غیرحرفه‌ای هستند و تنها 10 تا 20 درصد آنها راضی‌کننده است.
صادقی با ذکر مثال دیگری از ضرورت به‌کارگیری سرویس‌های رایانش ابری گفت: هم‌اکنون تعداد زیادی از دستگاه‌های دولتی برای پاسخ‌گویی به مخاطبان خود، شماره‌های چهار رقمی‌ یا پنج رقمی ‌دارند که هر خط چهار رقمی ‌در سال در حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای دستگاه هزینه دارد.
وی افزود: برای مثال سامانه پنج رقمی ‌09669 سازمان گردشگری از حدود سه سال پیش با هزینه تقریبی یک میلیارد تومان در سال، را‌ه‌اندازی شده است؛ پیک کاری این سامانه در سفرهای نوروزی و تابستان است که پنج اپراتور به تماس‌ها پاسخ‌گویی دارند و در باقی ایام سال تنها یک اپراتور پاسخ‌گوی این سامانه است.
صادقی گفت: این در حالی است که با سرویس‌های رایانش ابری می‌توان تمام خدمات کال سنتر (مرکز تماس) را به صورت یک‌جا و با یک هزینه به تمام ادارات و دستگاه‌ها ارایه کرد و از هزینه‌های سربار دولت و کشور کاست.
وی گفت: برای این کار، نیاز است که شرکت‌های کال سنتری برای تبدیل خدمات واقعی به خدمات مجازی، ایجاد شوند تا به سازمان‌ها ارایه سرویس کنند.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: شعار “تلفن ‌همراه شما، بانک‌ شما”، که امروز به عنوان شعار بانکداری الکترونیکی از آن یاد می‌شود، تنها در حد یک شعار است؛ زیرا تمام خدماتی که بانک‌های مختلف در قالب بانکداری الکترونیکی به مشتریان ارایه می‌کنند، کپی‌برداری یکدیگر و خلاصه شده در پرداخت قبض و انتقال پول است.
وی گفت: انجام این خدمات به معنی بانکداری الکترونیکی نیست. بانکداری الکترونیکی زمانی تحقق می‌یابد که خدمات اساسی نظیر درخواست وام و درخواست صدور ضمانت‌نامه بانکی را بتوان با تلفن‌همراه ارایه کرد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :