آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 18283
تاریخ انتشار : 30 آبان 1391 9:39
تعداد بازدید : 1001

گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکره همکاری مریسا مه‌یر و شریل سند برگ قوت گرفت

تشکیل تیم جست وجوگر فیس بوک و یاهو

گزارش منابع آگاه حاکی از آن است که یاهو و فیس بوک در مذاکرات اخیرشان می خواهند در زمینه جست وجوی اینترنتی با هم همکاری کنند. این بزرگ ترین فرصت برای دو شرکت به ویژه یاهو است تا با این اقدام، با گوگل وارد رقابتی تنگاتنگ شود. بنابر این گزارش، مریسا مه یر، مدیر اجرایی یاهو و شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیاتی فیس بوک درباره نحوه همکاری این دو شرکت در زمینه موتور جست وجو مذاکره کرده اند. از زمانی که مریسا مه یر گوگل را ترک کرد و سمت مدیرعاملی یاهو را برگزید، اقدامات موثری را در این شرکت انجام داده و حال اگر بتواند فیس بوک را راضی کند تا در جست وجو با یاهو تیم شود، آن وقت شرایط برای یاهو بهتر هم خواهد شد.

ترجمه: نسترن صائبی
منبع: CNet
این در حالی است که برخی ناظران صنعت نسبت به عملی شدن این همکاری چندان خوش‌بین نیستند. کارا سوییشر، تحلیل‌گر سایت All Things D که سال‌هاست رویدادهای مربوط به یاهو را پیگیری می‌کند، می‌گوید: منابع وی گفته‌اند که این دو شرکت سیلیکون‌ولی راجع به همکاری در زمینه جست‌وجوی اینترنتی مذاکره نکرده‌اند و مایکروسافت هیچ وقت اجازه چنین کاری را به یاهو نخواهد داد. زیرا مایکروسافت و یاهو سال‌هاست که در این زمینه قرارداد طولانی مدت با هم امضا کرده‌اند. البته ناگفته نماند که مه‌یر و سندبرگ قبلا در گوگل با هم همکار بوده‌اند و هر دو به تاثیر جست‌وجو در تغییر و حتی تحول یک کسب‌وکار واقف هستند. از سوی دیگر، مه‌یر از ماه ژوییه که وارد یاهو شده به دنبال راهی است تا جان تازه‌ای به محصولات این شرکت بدهد.
علاوه بر این، یاهو و فیس‌بوک به تازگی مشکل خود را در نزاع بر سر حق امتیاز اختراع برطرف کرده‌اند. درواقع، رفع این مشکل از اولویت‌های کاری مه‌یر از بدو ورودش به یاهو بوده است. گفتنی است که اوایل سال میلادی جاری، شرکت یاهو از فیس‌بوک برای نقض 10 فناوری تبلیغاتی ثبت شده این شرکت در آمریکا شکایت کرد. این شکایت در ایالت کالیفرنیا ثبت شد و مربوط به فناوری‌های حوزه روش‌های تبلیغات آنلاین است. یاهو قبلا به فیس‌بوک اخطار داده بود که در صورت عدم پرداخت حق استفاده فناوری‌ها به یاهو از غول شبکه اجتماعی اینترنت شکایت رسمی می‌کند. فیس‌بوک که در آن زمان تازه سهام شرکت خود را برای عرضه عمومی آماده کرده بود و ارزش آن تا 100 میلیارد دلار بالا رفته بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم یاهو باعث ناامیدی آنها نسبت به همکاری‌های پیشین دو شرکت شده‌ است.

اشارات زوکربرگ به راه‌اندازی موتور جست‌وجوگر در فیس‌بوک
مارک زوکربرگ، بنیانگذار و مدیر اجرایی فیس‌بوک طی چند ماه گذشته چندین بار اشاراتی به جست‌‌وجوی اینترنتی کرده بود. به طور مثال در ماه سپتامبر گذشته گفته بود: ما روزانه یک میلیارد درخواست جست‌و‌جو در شبکه اجتماعی‌مان داریم، ولی تاکنون هیچ کاری در این مورد انجام نداده‌ایم. بسیاری از افراد در فیس‌بوک بیشتر به دنبال این هستند که افراد خاص یا صفحات مربوط به برندها یا اپلیکیشن‌های خاصی را پیدا کنند. وی همچنین گفته بود: فیس‌بوک در جایگاه ویژه‌ای برای ارایه سرویس جست‌وجوی کامل قرار دارد. به طور مثال، کدام یک از دوستان یا دوستان دوستانم در شرکتی که من آرزوی رفتن به آنجا را دارم، کار می‌کنند؟ ما قرار است سیستم جست‌وجوی اینچنینی راه بیندازیم.
زوکربرگ حتی چند هفته پیش نیز درباره جزییات جست‌وجو در فیس‌بوک صحبت‌هایی کرده بود. وی در مصاحبه‌ای با «بلومبرگ بیزینس ویک» گفت: فیس‌بوک موقعیت استثنایی برای پاسخ به سوالات دارد، البته نه سوالاتی که کاربران از موتورهای جست‌وجویی چون گوگل یا بینگ مایکروسافت می‌پرسند. در واقع، هدف زوکربرگ از این صحبت‌ها، ارایه روشی برای ناوبری وب در داخل فیس‌بوک است که تریلیون‌ها ارتباط میان اعضا در آن وجود دارد. زوکربرگ در مصاحبه اخیر همچنین گفت: درواقع، با وجود امکان جست‌وجوی کامل‌تر در فیس‌بوک، نقشه بهتری از نحوه ناوبری کاربران به جای ساختار لینکی سنتی وب به وجود خواهد آمد. وی افزود: من فکر می‌کنم که ما در موقعیتی قرار داریم که دیگر باید در این زمینه کاری انجام دهیم.

آیا یاهو از پس این کار برخواهد آمد؟
همکاری با فیس‌بوک به یاهو کمک خواهد کرد تا ترافیک بیشتری را جذب و الگوریتم طبقه‌بندی اطلاعاتش را نیز اصلاح کند. فیس‌بوک نیز که مدت‌هاست در تلاش است تا وارد دنیای جست‌وجوگرها شود، به خواسته‌ خود نزدیک‌تر خواهد شد. به هر حال، به نظر می‌رسد که این ایده ایده بسیار جالب و مفیدی باشد، اما آیا اینکه یاهو می‌تواند دیدگاه‌های زوکربرگ را در زمینه جست‌وجو محقق کند، خود جای بحث دارد. زیرا در حال حاضر خود یاهو فرآیند جست‌وجوی اینترنتی‌اش را به مایکروسافت برون‌سپاری کرده است. در واقع، یاهو با تکیه بر موتور جست‌وجوی بینگ مایکروسافت فعالیت می‌کند. پیش از این در سال 2009 دو شرکت مایکروسافت و یاهو طی یک قرارداد 10 ساله روی استفاده مشترک از فناوری‌های یکدیگر و تقسیم درآمد حاصل از تبلیغات حاصل از جست‌وجو به توافق رسیدند. حال مشخص نیست که اگر این شایعه حقیقت داشته باشد و یاهو با فیس‌بوک به نتیجه برسد چه اتفاقی برسر توافق قبلی این شرکت با مایکروسافت خواهد افتد، شاید هم هر سه شرکت با یکدیگر تیم شده تا به جنگ ابر قدرت جست‌وجوی اینترنتی یعنی گوگل بروند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :