fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 181465
    تاریخ انتشار : 14 اردیبهشت 1395 10:28
    تعداد بازدید : 867

    در سمینار نقش نوآوری و خلاقیت در اقتصاد مقاومتی مطرح شد

    قانون معافیت مالیاتی دانش بنیان ها زمین مانده است

    سمینار نقش نوآوری و خلاقیت در اقتصاد مقاومتی دیروز به همت اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار و همراه اول در محل اتاق بازگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد. گزارش فناوران از این سمینار را می خوانید.

     سهم ICT  در اقتصاد به 90 هزار میلیارد تومان می رسد
    مرتضی براری، معاون حقوقی امور دولت، مجلس و امور استان های وزارت ارتباطات دیروز در سمینار نقش نوآوری و خلاقیت در اقتصاد مقاومتی، با اعلام این مطلب به ضرورت های اقتصاد ICT در برنامه های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در این همایش قرار است افزایش سهم کشور در اقتصاد دیجیتال را بررسی کنیم و همچنین به این موضوع توجه کنیم که اقتصاد ما چه سهمی در اقتصاد ICT در دنیا دارد.
    وی افزود: لازمه این هدف این است که بتوانیم خلق شرکت کنیم و فضای کسب و کار را توسعه دهیم. 
    براری ادامه داد: در سال 2012 سهم اقتصاد ICT در دنیا 2650 میلیارد یورو بوده است و در سال 2015 این رقم به 3500 میلیارد یورو رسید و پیش بینی می شود این عدد در سال 2020 به 5000 میلیارد یورو برسد. در این اقتصاد سهم ارتباطات 60 درصد و سهم فناوری اطلاعات 40 درصد است. اما در آخرین گزارش هایی که در این زمینه مطرح شده است این موضوع گفته شده در آینده نزدیک سهم ارتباطات به کمتر از 20 درصد خواهد رسید و سهم فناوری اطلاعات به 80 درصد خواهد رسید اتفاقی که برای کشور ما یک فرصت خواهد بود. براری گفت: باید بتوانیم سهم بیشتری از اقتصاد ICT داشته باشیم. ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد و می تواند یک درصد این بازار را در اختیار داشته باشد یعنی سهم 35 میلیارد یورویی از این بازار داشته باشد. 
    به گفته براری، در چند سال اخیر با وجود شرایط رکود بازار ICT ما از 21 هزار میلیارد تومان به 39 هزار میلیارد تومان رسیده و پیش بینی می شود که بر اساس برنامه ششم توسعه این رقم به 90 هزار میلیارد تومان برسد.
    معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: تلاش ما این است که سهم بیشتری از بازارICT  داشته باشیم. از طرف دیگر باید در زمینه تولید محتوا سرمایه گذاری کلان اتفاق بیفتد چرا که عمده این بازار تولید محتواست. از جمله اتفاقات مثبت در این زمینه این بوده است که سهم خدمات ارزش افزوده موبایل از 70 میلیارد تومان به 2000 میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است.
     ضرورت معافیت 15 ساله واحد های دانش بنیان از پرداخت مالیات 
    همچنین فریدون قاسم زاده، استاد دانشگاه با اشاره به سهم 90 درصدی ICT در رشد تولید ناخالص داخلی کشورها، گفت: نیروی انسانی مستعد و محیط کسب وکار مناسب لازمه های اولیه ورود به اقتصاد دیجیتال است. خوشبختانه ایران از نظر ترکیب سنی و جنسیتی وضعیت مطلوبی دارد چراکه درحال حاضر 40 درصد جمعیت ایران بین 20 تا 40 سال هستند که بهترین سن برای ورود به کسب وکارهای دانش بنیان نیز همین سن است.
    وی نگاه دولت یازدهم نسبت به اینترنت و فضای مجازی را امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت: در طول سه سال حضور دولت یازدهم پهنای باند اینترنت کشور 8 برابر افزایش یافته که عدد قابل توجهی است.
    این استاد دانشگاه در ادامه بر لزوم کارآفرینی و حضور فعالانه جوانان در عرصه کسب وکار دانش بنیان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر فرهنگ حمایتی از کارآفرینان در کشور مناسب احوال آنها نیست. ارائه تسهیلات با نرخ بهره بالا و دریافت مالیات از آنها نه تنها موجب رشد و توسعه این بخش نمی شود، بلکه باعث می شود که به تدریج از صحنه خارج شوند.
    قاسم زاده یادآور شد: دولت باید کمترین مداخله و بیشترین حمایت را از فعالان این حوزه داشته باشد.
    طبق گفته وی، بنگاه های دانش بنیان طبق قانون 15 سال معافیت مالیاتی دارند ولی متاسفانه این قانون تاکنون اجرایی نشده و دولت ها از میلیاردها تومان ثروت که می توانستند با اجرایی کردن این قانون به دست آورند، محروم شده اند.
    وی افزود: دره مرگ (زمانی که استارت آپ قرض می گیرد) برای کسب وکارهای ایرانی بسیار حائز اهمیت است.
    قاسم زاده با بیان اینکه صندوق جهانی پول ایرانی ها را از کارآفرین ترین مردم دنیا می داند، خاطر نشان کرد: دره مرگ بزرگ ترین خطر پیش روی کارآفرینان و جوانانی است که در حوزه دیجیتال کسب وکار می زنند. در قوانین ما زمانیکه چکی وصول نشود فرقی بین کلاهبردار و کارآفرین نیست و هر دو بازداشت می شوند. دره مرگ (زمانیکه استارت آپ قرضی می گیرد) برای کسب وکارهای ایرانی بسیار حائز اهمیت است زیرا بازپرداخت تسهیلات را ترسیم می کند.
    او افزود: اکنون در ایران اگر یک عضو هیات علمی دانشگاه در استارت آپی حضور داشته باشد در اولویت پرداخت وام قرار می گیرد در غیر این صورت به آن شرکت وام نمی دهند. این تفکری اشتباه است زیرا اکثر میلیاردرها و اسطوره های جهان که اکنون کسب وکاری شگفت انگیز دارند دانشگاه نرفته اند یا از ادامه تحصیل انصراف داده اند؛ هر چند این موضوع تشویق به عدم تحصیل نیست اما کسب وکار دیجیتالی مختص جوانان است نه کسانیکه سنی از آنها گذشته است.
    قاسم زاده تأکید کرد: در کجای جهان هنگامی که استارت آپ یا تولید کننده محتوایی وارد قرارداد با اپراتورها می شود، باید از محل درآمدهایش 30 درصد به اپراتور بپردازد؟ این موضوع خطر دره مرگ را دو چندان می کند و ممکن است کسب وکار زمین بخورند.
     طراحی استراتژی بر اساس اقتصاد دانش بنیان
    علی اکبر جلالی، استاد دانشگاه علم و صنعت نیز در این سمینار حرکت به سمت جهانی شدن را ضروری عنوان کرد و گفت: خوشبختانه برنامه ششم جهانی شدن را پذیرفته و بر اساس آن جلو می رود.
    به اعتقاد وی، باید استراتژی بلند مدت کشور بر اساس اقتصاد دانش بنیان طراحی شود. از طرفی اعتبار در سطح بین المللی جایگاهی بالاتر نسبت به منابع پولی و سرمایه ای پیدا کرده و فراموش نکنیم، آنچه برجام برای کشور به دنبال داشت، افزایش سطح اعتبار ایران در دنیا بود. امروز بالغ بر 97 درصد اقتصاد جهان به اعتبار مربوط می شود و بنگاه های دانش بنیان هم برای جهانی شدن به همین اعتبار نیاز دارند.
     نوآوری، موتور محرک توسعه اقتصادی
    موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نیز، به پارامترهای حاکم بر نوآوری اشاره کرد و در این مورد گفت: قانون مالیات، کار، سرمایه گذاری خارجی، گمرک، قوانین زیست محیطی و تامین اجتماعی از جمله مواردی هستند که بر نوآوری و خلاقیت در کسب وکار تاثیر می گذارند.
    وی نوآوری را موتور محرک پیشرفت و توسعه اقتصادی برشمرد و ادامه داد: دولت باید مشوق نوآوری باشد و به شهروندان دیجیتال با اولویت بالاتری بنگرد. فناوری می تواند فرصت های شغلی جدیدی را برای کشور به وجود آورد، دراین رابطه باید متناسب با شرایط بومی کشور از فناوری بهره بگیریم و این گونه هزینه ها را کاهش دهیم.
    موسویان به برخی نگرانی ها در مورد امنیت در کشور که ممکن است تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی به خطر بیفتد، اشاره و تصریح کرد: چه ما بخواهیم و چه نخواهیم استراتژی دنیا بر دسترسی اطلاعات معطوف است. شفافیت ذات فناورری اطلاعات بوده و مقابله با عوامل ذاتی غیرممکن است باید در مسئله حفظ امنیت راهکارهای دیگری در نظر بگیریم. در ادامه، هومن حاجی پور، معاون امور تشکل های اتاق بازرگانی، برگزاری این سمینار که به همت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار، کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب وکارهای نوین دانش بنیان و کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه تشکیل شده است را در راستای سلسه نشست های برنامه ریزی شده در اتاق ایران دانست که با هدف بررسی ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی در سال جدید که دوران اقدام و عملیاتی کردن سیاست های این ابلاغیه عنوان شده است، برگزار می شود.
    وی گفت: اگر بخواهیم در اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری موفق باشیم، باید به شناسایی نقاط ضعف خود پرداخته و با رفع آنها، زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را آماده سازیم. به همین دلیل بخش خصوصی کشور انتظار دارد که بتواند نقدها خود را به صورت شفاف در اختیار دولت قرار دهد و با تعیین راهکارهای لازم به توسعه اقتصاد کشور کمک کند.
    معاون امور تشکل های اتاق ایران تصریح کرد: همه ما می دانیم که جهانی شدن موضوعی غیرقابل انکار است. برای همین منظور باید فرصت آفرینی کرده و از استمرار شوک های اقتصادی جلوگیری کنیم. نوآوری و ایجاد کسب وکارهای جدید، توجه به فناوری اطلاعات و واحدهای دانش بنیان از لازمه های جوامع امروزی است.
    وی خصوصی سازی را لازمه اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و تشریح کرد: امنیت در صورتی با ضریب بالا محقق می شود که به فعالان اقتصادی اعتماد کرده و بدانیم دوره اقتصاد دولتی مدت هاست که خاتمه یافته است.
     ایران دچار اقتصاد سنتی است
    افشین کلاهی، رئیس هیات مدیره مجمع تشکل های دانش بنیان ایران نیز در این سمینار بهره گیری از راه های جدید با استفاده از زیرساخت های موجود برای برقراری روابط بیشتر با دنیا و ایجاد درآمد را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: ایران دچار اقتصاد سنتی است درحالی که مدل های کسب وکار در دنیا به شدت تغییر کرده است. باید از شیوه کسب وکارهای موجود در دنیا الگوگیری و آن را بومی سازی کنیم. کلاهی افزود: در ایران موضوع فناوری های جدید و دانش بنیان به دغدغه ای اصلی مبدل شده تا آنجا که معاونتی با عنوان معاونت علمی و فناوری زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری ایجاد شده است. همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی تاسیس شده که حمایت های خوبی از این حوزه می کند. البته بدانیم که همه این موارد کافی نیست و دردنیا سرمایه گذاری های بیشتر از این صورت می گیرد.
    در بخش پایانی این نشست بلال الریسی، مدیر بازرگانی دپارتمان نمایشگاه ها و همایش ها در مرکز تجارت جهانی دوبی، به ابعاد مختلف نمایشگاه جیتکس و اهدافی که دنبال می کند، اشاره کرد.
    در این سمینار همچنین اعلام شد که 8 کسب وکار نوپا و نوآور پس از طی فرایند داوری، این فرصت را پیدا می کنند که در نمایشگاه بین المللی جیتکس حاضر شوند و در رقابت با سایر واحدهای حاضر در نمایشگاه ، برای دریافت 100 هزار دلار جایزه به رقابت بپردازند. این 8 کسب و کار نوپا و نوآور با نظر 5 داور متشکل از دو استاد دانشگاه و سه نفر از شرکت همراه اول تعیین شده و هزینه حضور آنها در نمایشگاه جیتکس با همکاری همراه اول و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار پرداخت خواهد شد.
    گفتنی است 15 روز قبل، فراخوان حضور شرکت ها برای ارائه طرح ها به منظور دستیابی فرصت حضور در نمایشگاه منتشر شده و تا کنون 80 ایده دریافت شده که بر اساس 4 معیار اقتصادی، بازار، ادراک عمومی و میزان پیاده سازی فنی ایده بررسی شده اند. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :