fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 18123
    تاریخ انتشار : 27 آبان 1391 7:23
    تعداد بازدید : 750

    توسعه پهن باند سیاست ملی می خواهد

    کمیسیون پهن باند اخیرا در گزارشی با عنوان «وضعیت پهن باند 2012: دستیابی همه مردم جهان به دیجیتال» درباره اهمیت، خدمات و کاربردهای شبکه های پهن باند در رشد اقتصادی و پیشرفت جامعه بحث کرده است که در سه شماره قبلی، سه بخش از این گزارش را منتشر کردیم. امروز نیز در آخرین روز نمایشگاه تلکام 2012، بخش دیگری از این گزارش را می خوانید.این گزارش تاکید می کند که توسعه زیرساخت، خدمات و کاربردهای پهن باند به ویژه در فضای اقتصادی کنونی چالش برانگیز است. این همچنین روند توسعه پهن باند در کشورها را براساس چهار هدفی که در اجلاس رهبری پهن باند در اکتبر 2011 مطرح شده، دنبال می کند. این اهداف عبارتند از: اتخاذ سیاست های جهانی پهن باند، ارایه پهن باند ارزان قیمت، اتصال تمامی خانه ها به پهن باند و دعوت همه مردم جهان به دنیای آنلاین.

    ترجمه: نسترن صائبی
    منبع: ITU

    پیاده‌سازی پهن‌باند در جهان
    پیاده‌سازی پهن‌باند سرعت بسیاری به خود گرفته است. تا جایی که در پایان 2011، خدمات پهن‌باند ثابت به صورت تجاری در 206 اقتصاد جهان وجود داشت. این در حالی است که پنج سال قبل، فقط 160 کشور به این خدمات دسترسی داشتند. خدمات پهن‌باند همراه (شبکه 3G و 4G) هم‌اکنون در 160 کشور وجود دارد، در حالی که پنج سال پیش فقط 80 کشور به این خدمات دسترسی داشتند (شکل 1). ضریب نفوذ پهن‌باند موبایل در جهان در سال 2008 از ضریب نفوذ پهن‌باند ثابت پیشی گرفت. داده‌های ITU نشان می‌دهد که در پایان 2011، تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت 589 میلیون نفر بود که این میزان رشد 5/11 درصدی نسبت به 2010 را نشان می‌دهد (شکل 2). تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت در فصل اول 2012 از 600 میلیون نفر گذشت. اما پیش‌بینی می‌شود به دلیل فعال شدن بازارهای جدید و پیاده‌سازی استانداردهای جدید در زمینه پهن‌باند، رشد پهن‌باند ثابت متوقف شود. برحسب فناوری‌ها، از هر 10 خط پهن‌باند ثابت، خطوط مشترک دیجیتال (DSL) شش خط را به خود اختصاص داده است. علاوه بر اینکه انتقال شبکه‌های مسی به فیبر نوری (FTTx) و انتقال فیبر نوری به خانه‌ها (FTTH) در حدود 7/16 درصد از بازار را دارد.
    براساس تحقیقات iDate، در پایان سال 2011 در حدود 220 میلیون مشترک از خدمات اینترنت فیبر نوری در خانه‌ها و کسب‌وکارها (FTTH/B) بهره بردند. با این حال، نقش ارتباطات موبایل برای کشورهای در حال توسعه نیاز به سرمایه‌گذاری کافی در شبکه‌های مستحکم‌تر دارد. زیرا در این کشورها، پهن‌باند موبایل با سرعت بسیاری در حال افزایش است.

    ارزیابی رشد جهانی در پهن‌باند: نیاز به مدیریت سیاستی
    سوال اساسی در مورد نحوه توسعه پهن‌باند این است که چگونه می‌توان مزیت‌های پهن‌باند را برای تمامی مردم جهان گسترش داد؟ محور یکی از پاسخ‌ها مدیریت سیاستی است. اقدامات و سرمایه‌گذاری برای افزایش دسترسی به پهن‌باند در صورتی امکان‌پذیر است که مدیریت سیاستی واضحی در این زمینه وجود داشته باشد که این امر شامل یک طرح پهن‌باند ملی یا پروژه سرمایه‌گذاری در کشور برای توسعه پهن‌باند و همچنین طرح‌های دسترسی و خدمات جهانی (UAS) به پهن‌باند می‌شوند. اهداف سیاستی واضح اغلب به شکل یک طرح پهن‌باند ملی است. سیاست‌های پهن‌باندی بعضی اوقات در چارچوب سند چشم‌انداز ملی یا راهبرد توسعه جامعه اطلاعات قرار می‌گیرند. مزیت این طرح‌های پهن‌باند آن است که اغلب باعث ایجاد رابطه میان پهن‌باند و حوزه‌های دیگر می‌شود. قطع نظر از شکل، اهداف سیاستی باید شامل تمامی قلمرو ملی می‌شود و باید هماهنگی لازم در سطوح منطقه‌ای و محلی وجود داشته باشد تا روند کار موفقیت‌آمیز شود. به طور مثال، کمیسیون اروپا، استرالیا، نیوزیلند، سوییس و آمریکا به تازگی چارچوب‌های ارتباطاتی خود را مورد بررسی قرار داده‌اند. کمیسیون اروپا یک سری قوانین مشارکتی ارتباطاتی را تصویب کرده که براساس آن، سیاست‌های ملی و اتحادیه اروپا باید برای تحقق اهداف پهن‌باند توسعه پیدا کند و امروزه تقریبا تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا راهبردهای توسعه پهن‌باند برای خود دارند و در حال اجرا و پیاده‌سازی آنها هستند. ارتباطات اتحادیه اروپا در راستای ایجاد شبکه‌های دسترسی نسل جدید شروع به تشویق به سرمایه‌گذاری در شاخص‌های رگولاتوری مشخصی کرده است؛ همچنانکه طرحی را برای یک برنامه‌ سیاستی طیف رادیویی تعیین کرده است. این در حالی است که هلند به این نتیجه رسیده است که هیچ تغییری برای اهداف سیاستی مخابراتی‌اش نیاز ندارد. به طور کلی، راهبردهای پهن‌باند ملی به عنوان ابزاری مشارکتی میان بخش‌های مختلف و وزارتخانه‌های مختلف از تمامی دیدگاه‌های مشارکتی و کاربردها و خدمات پهن‌باند برای توسعه موثرتر حمایت می‌کند. با این حال، بسیاری از موسسات سیاست‌گذاری و رگولاتوری‌ کنونی اغلب رویکرد «انزوا طلبی» دارند و تصمیم‌گیری‌های آنها بدون توجه به بخش‌های دیگر انجام می‌شود. سیاست‌گذاران باید با مشارکت هم، راهبردهای مشارکتی را برای همگرایی بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های انرژی، سلامت، آموزش و هواشناسی اتخاذ کنند تا تاثیر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات را به حداکثر میزان خود برسانند. راهبردهای پهن‌باند، چه توسط سیاست‌گذاران مطرح شده باشد چه توسط موسسات عمومی باید پویایی بازار عرضه و تقاضا را در نظر داشته باشد. زیرساخت پهن‌باند بهتر و دسترسی بهتر به پهن‌باند ذاتا با پیشرفت‌ها، قابلیت استفاده، خدمات دیجیتال، دسترسی به آموزش و دولت الکترونیکی همراه خواهد شد. در واقع، باید تمامی زوایای این توسعه و تمامی بخش‌هایی که در این توسعه سود خواهند دید را در نظر داشت. زیرا سیاست یک جانبه اصولا به موفقیت نخواهد رسید. همین‌طور شرایط بازار نیز باید در این زمینه در نظر گرفته شود. رویکرد «یک سایز به همه می‌خورد» یک منطق غیرعاقلانه در پشتش دارد که به ویژه در بخش ارتباطات اصلا جواب نمی‌دهد و سیاست‌های ملی نامناسب در این زمینه می‌تواند حمایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زیرساخت پهن‌باند را از دست بدهد. رویکرد گسترده و پرجزییات قبل از اینکه به حالت اجرایی درآید، باید با هر نوع تغییر رگولاتوری سازگاری داشته باشد.
    پیشرفت در مدیریت سیاستی تقریبا جدید است. امروزه، کشورهای کم، اما روزافزونی در توسعه پهن‌باند خود تعریفی از خدمات جهانی در نظر گرفته‌اند‌ (شکل 3). به طور مثال، سازمان‌های خدمات متحد (USO) سنگاپور برای ارایه خدمات پهن‌باند فیبر نوری نسل جدیدش از ماه ژانویه 2013 وارد عمل خواهد شد. در سال 2010، حدود 99 کشور یا دو سوم از 144 کشور در حال توسعه یک تعریف خدمات و دسترسی جهانی (UAS) داشتند. از میان این کشورها، 49 کشور تعریف خود را برای خدمات و دسترسی جهانی اینترنت دایل‌آپ، اما 36 کشور دیگر اینترنت پهن‌باند اعلام کردند. بهبود قابل توجهی در وضعیت پنج سال پیش رخ داده، زمانی که 21 کشور در حال توسعه که اینترنت دایل‌آپ را در تعاریف UAS خود آورده‌اند و فقط یکی از آنها در این تعاریف پهن‌باند را آورده است. دربرگرفتن پهن‌باند در تعاریف دسترسی جهانی و خدمات جهانی به درجه‌ای از بلوغ در سیاست ارتباطات دلالت دارد و التزام سیاستی برای دسترسی همه افراد به ابزارهای دیجیتال را نشان می‌دهد.
    تا این تاریخ، طرح‌های پهن‌باند ملی اغلب اهدافی را برای افزایش جمعیت یا گروه‌ها و جوامع اولویت‌بندی شده اینترنت پهن‌باند دنبال می‌کند که اغلب نیز در فازهایی با اهداف تغییر شرایط برای سال‌های تعیین شده، سرعت‌های تعیین شده و گاهی اوقات نیز با فناوری‌های مشخص شده هستند. کشورها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند. برخی از کشورها مثل دانمارک و فنلاند خدمات جهانی را به عنوان یک اولویت سیاستی ملی تعیین کرده‌اند. فنلاند حتی از این هم جلوتر رفته و در سال 2010، اینترنت پهن‌باند را حق قانونی تمامی شهروندانش نامید.
    مزیت مشخص کردن اهداف ملی برای پوشش‌دهی پهن‌باند و سرعت این است که التزام دولت‌ها و رگولاتورها را برای ایجاد زیرساخت پیشرفته و مدرن نشان می‌دهد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :