آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 17599
تاریخ انتشار : 16 آبان 1391 9:35
تعداد بازدید : 1375

کشورهای هدف بازار فناوری اطلاعات ایران

ترکیه رقیب ایران در صادرات ICT

عبدالرضا بهادری فرد مشاور معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ترکیه بزرگترین رقیب بازار فناوری اطلاعات ایران است پیشنهاد داد تا سفارتخانه های جمهوری اسلامی مشاوران امن بازارگانان ایرانی باشند.

مشاور معاون وزیر ارتباطات نبود هدف استراتژیک در عرصه صادرات محصولات فناوری داخلی را دلیل تصاحب بازارهای هدف ایران توسط کشور ترکیه عنوان کرد و گفت: به دلیل مشترکات فرهنگی، کشورهایی مانند تاجیکستان و افغانستان می‌توانند بازار ایران در عرصه صادرات ICT باشند. عبدالرضا بهادری‌فرد با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی‌های منسجم برای حضور در بازار فناوری اطلاعات جمهوری‌های تازه استقلال یافته و کشورهای آسیای میانه خصوصا کشورهایی که با ما زبان مشترک دارند گفت: تمرکز بر صادرات نرم‌افزار و دیگر محصولات فناوری اطلاعات در کشورهای هم‌زبان و دارای مشترکات فرهنگی می‌تواند توسعه بازار صادرات ایران در این حوزه را به دنبال داشته باشد.

ترکیه بازار هدف صادرات فناوری ایران را تصاحب می‌کند
وی با اشاره به انتخاب بازار هدف برای صادرات محصولات فناوری گفت: هم‌اکنون بازار بکر فناوری اطلاعات کشورهای تاجیکستان و افغانستان به دلیل گویش زبان فارسی و دارا بودن مشترکات فرهنگی می‌تواند برای صادرکنندگان محصولات IT بسیار مفید باشد که البته این امر مستلزم حرکت سریع در این عرصه است تا کشورهایی مانند ترکیه که در سایر زمینه‌های اقتصادی در این کشورها فعال هستند این بازار را نیز تصاحب نکنند.
مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر اینکه این کشورها از نظر فناوری اطلاعات از ایران به مراتب عقب‌تر هستند، افزود: بازار این کشورها تشنه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که محصولات فناوری اطلاعات ایرانی به دلیل هم‌زبانی بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیه بدون داشتن مشترکات فرهنگی، بازار کشورهای همسایه را تصاحب می‌کند
مشاور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در زمینه سیستم‌های مخابراتی و کابل‌های نوری و دیتا اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته و حتی در برخی زمینه‌ها به خودکفایی در تولید محصول رسیده‌ایم، در صورتی که دقیق عمل کنیم بازارهایی را که کشور ترکیه بدون داشتن مشترکات فرهنگی در حال تصاحب آن است را زودتر از ترکیه به دست خواهیم آورد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات ایران به کشورهای افغانستان، تاجیکستان مربوط به خدمات فنی مهندسی به ویژه در امور زیربنایی است و ایران در زمینه فناوری اطلاعات در این کشورها سرمایه‌گذاری خاصی صورت نداده گفت: دولت با حمایت از بخش خصوصی در این حوزه می‌تواند رغبت سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات را در بازارهای هدف این کشورها ایجاد کند.

سفارتخانه‌ها مشاوران بازرگانان ایرانی باشند
دکتر بهادری‌فرد با اشاره به نقش دولت در زمینه حمایت از صادرات با ایجاد بسترهای مناسب گفت: سفارتخانه‌ها می‌توانند در این زمینه بازاریابی مشاوران خوبی برای بازرگانان ایرانی باشند و با شناسایی بازارهای هدف آنها را در این امر یاری رسانند. در همین حال اتاق‌های بازرگانی مشترک کشورها محل مناسبی برای نیازسنجی درست و حضور به‌جا در بازار این دسته از کشورها خواهند بود.
وی افزود: حمایت دولت در اعطای جوایز صادراتی و تخفیقات گمرکی برای صادرات تجهیزات نیز می‌تواند در ورود بخش خصوصی به عرصه صادرات به این کشورها ثمرات بسیار زیادی را در پی داشته باشد.
محصولات ایرانی به سختی در کشورهای آسیایی، منطقه و اروپا به فروش می‌رسد
دکتر بهادری‌فرد با بیان اینکه باید حرکت‌های سریع‌تری برای کسب درصدی از سهم بازار کشورهای هم‌زبان و دارای مشترکات فرهنگی داشته باشیم به مهر، گفت: با توجه به شرایط این کشورها که طبیعتا برای بسیاری از سرمایه‌گذاران در عرصه فناوری اطلاعات شناخته شده نیست بدیهی است به طور مناسب عمل نکرده‌ایم و در همین ارتباط برگزاری سمینار در رابطه با شناساندن این بازارها و شرایط حاکم بر آن از جمله قوانین مالی و مالیاتی، حقوق و عوارض گمرکی و سایر قوانین موضوعه می‌توان این عدم شناخت را جبران کرد.
وی در مورد آمار دقیق از حجم صادرات و اختصاص سهم بازار و نفوذ به بازار کشورهای منطقه تصریح کرد: عمده مشکلی که هم‌اکنون در بحث صادرات محصولات نرم‌افزاری وجود دارد این است که بیشتر محصولات تولیدی بومی هستند و به خاطر نوع زبان استفاده شده در آن و شرایط ویژه‌ای که وجود دارد به سختی در سایر کشورهای آسیا، منطقه و اروپا به فروش می‌رسد.
مشاور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امر کسب و کار استانداردگذاری برای نرم‌افزارهای ایرانی و مطابقت آن با استانداردهای دنیا را از جمله ویژگی‌های مثبت برای صادرات این محصولات برشمرد و گفت: متخصصان کشور ما توانایی رقابت در زمینه نرم‌افزار را با دیگر کشورها دارند اما به دلیل شرایط تحریم، نمی‌توان درصد سهم از بازار هدف و یک استراتژی مشخص در این زمینه داشت اما در شرایط عادی به طور قطع حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهیم داشت.وی افزود: در زمینه تجهیزات مخابراتی حرفی‌های زیادی برای گفتن داریم اما در بعضی از زمینه‌های سخت‌افزاری و شبکه در بخش فناوری اطلاعات هنوز واردکننده هستیم. دکتر بهادری‌فرد در مورد بازار هدف محصولات فناوری ایران در جمهوری دومینیکن گفت: ممکن است نرم‌افزارهای کاربردی و نرم‌افزارهای پشتیبان ایرانی بتواند در بازار این کشور مورد توجه قرار گیرد.
منبع:مهر


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :