fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 12367
    تاریخ انتشار : 21 شهریور 1391 10:1
    تعداد بازدید : 668

    آسیا؛ چالش جدی صنعت بازی

    سازندگان کنسول های بازی با موانع بسیاری برای توسعه کسب وکار خود مواجه هستند که از میان آنها می توان به قیمت بالای کنسول ها، بازی های دزدی، افزایش رقابت قیمتی کنسول های نسل قدیمی که قیمت آنها نزول پیدا کرده و همچنین افزایش تعرفه های واردات اشاره کرد

    ترجمه: نسترن صائبی
    منبع: ZDNet

    به گفته ناظران صنعت بازی، بازار آسیا برای سازندگان کنسول‌های بازی «بسیار چالش‌برانگیز» است؛ چنان‌که سونی، مایکروسافت و نینتندو برای اینکه در این بازار موفق شوند، باید علاوه بر اینکه با سرقت نرم‌افزار مقابله کنند،‌ مجبورند محتوای خود را به صورت آنلاین در اختیار کاربران‌ با استطاعت مالی کم قرار دهند و همچنین توان رقابت خود را با ارایه بازی‌های آنلاین و بازی‌های موبایلی افزایش دهند. به گفته آلیسون لانگ
     (Allison Luong)، مدیر ارشد مرکز تحقیقاتی Pearl، سازندگان کنسول‌های بازی با موانع بسیاری برای توسعه کسب‌وکار خود مواجه هستند که از میان آنها می‌توان به قیمت بالای کنسول‌ها، بازی‌های دزدی، افزایش رقابت قیمتی کنسول‌های نسل قدیمی که قیمت آنها نزول پیدا کرده و همچنین افزایش تعرفه‌های واردات اشاره کرد. لانگ شرح می‌دهد که تامین‌کنندگان کالای قانونی انگیزه کمی برای واردات این ابزارها از کانال‌های رسمی دارند، زیرا از این طریق مجبور به پرداخت حقوق گمرکی هستند.
    از سوی دیگر کانال‌های بازار خاکستری یا غیرقانونی روش جایگزینی مناسبی را در اختیار آنها گذاشته تا بدون اینکه مجبور به پرداخت قبض‌های مالیاتی باشند، کنسول‌های بازی را از این طریق وارد کنند. وی همچنین می‌گوید: قیمت‌های نسبتا بالای سخت‌افزار یکی از موانع وارد کردن محصولات جدید به کشورهای آسیایی برای مصرف‌کنندگان است. با توجه به همین قیمت بالای سخت‌افزار نیز مصرف‌کنندگان مبادرت به خرید نرم‌افزار بازی‌های دزدی می‌کنند.
    وی می‌افزاید: در واقع، حتی اگر مصرف‌کننده کنسول بازی اصل بخرد، اغلب به خرید نرم‌افزارهای دزدی روی می‌آورد. لانگ به عنوان مثال درباره کشور هند می‌گوید: بازی‌های ایکس‌باکس مایکروسافت در این کشور حدود 45 دلار آمریکایی قیمت دارد، در حالی که بازی‌های دزدی آن فقط 80/1 دلار یا حتی کمتر از آن قیمت دارند. از سوی دیگر نیز ناشران بازی‌های ویدیویی متوجه افت درآمد بازار شده‌اند و با کاهش فروش و همچنین تلاش‌های خود برای بازاریابی محصولات‌شان، سرمایه کمتری را روانه این بازار می‌کنند.
    چرخه منفی رویدادهای متعددی که ذکر شد، بخشی از دلایل افت فروش کنسول‌ها هستند. مایکل اینویه
     (Michael Inouye)، تحلیلگر ارشد مرکز تحقیقاتی ABI می‌گوید: عرضه کنسول‌های بازی در آسیا از سال 2007 تا 2010 از 7/7 به 4/8 میلیون واحد رسید، ولی در سال 2011 این میزان با افت شدیدی همراه بود و فقط 9/5 میلیون واحد کنسول بازی به این منطقه حمل شده است. البته وی دلیل عمده این امر را کاهش فروش کنسول بازی Wii نینتندو دانسته است.
    اینویه با بیان اینکه مرکز تحقیقاتی ABI وضعیت بازار کنسول‌های بازی مایکروسافت، نینتندو و سونی را بررسی می‌کند، می‌افزاید: ژاپن و استرالیا مهم‌ترین بازارهای آسیایی برای کنسول‌های بازی به شمار می‌روند. در حالی که چین به دلیل مشکلات رگولاتوری یا تنظیم مقررات، نمی‌تواند ابزارهای سازندگان کنسول‌های بازی خارجی را وارد کشور کند.



    بالا گرفتن رقابت بازی‌های آنلاین و بازی‌های موبایلی
    اینویه معتقد است که بازار بازی های کنسولی در منطقه آسیا همچنین با رقابت روزافزون از سوی بازی‌های موبایلی و آنلاین روبه‌روست. اینویه می‌گوید: بازی‌های آنلاین اغلب برای کاربران مجانی است و موانع کمتری برای مصرف‌کنندگان دارد. از آنجا که ورود کنسول‌های بازی به آسیا با موانع بسیار از جمله قیمت بالا مواجه است، مصرف‌کنندگان به راحتی به بازی‌های آنلاین رو می‌آورند.
    اینویه به سازندگان کنسول‌های بازی پیشنهاد می‌کند که باید تلاش‌های خود را برای جهت‌دهی به این بازارها و همچنین برای باقی ماندن در میدان این رقابت افزایش دهند. مایکروسافت و سونی هم‌اکنون برای جلب توجه مصرف‌کنندگان دست به طراحی ابزارهایی چون SmartGlass وPlayStation Mobile زده‌اند. مایکروسافت در ماه ژوییه SmartGlass را که یک اپلیکیشن برای ویندوز 8، ویندوز فون و دیگر ابزارهای قابل حمل که قادر به اتصال به گوشی‌های هوشمند، کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها و کنسول ایکس‌باکس 360 هستند، معرفی کرد.
    سونی نیز PlayStation Mobile را که یک میان‌افزار نرم‌افزاری است معرفی کرده که به محتوای پلی‌استیشن امکان می‌دهد روی ابزارهای سازگاری چون گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز قابل اجرا باشند.
    یکی دیگر از استراتژی‌های دراز مدت برای سازندگان کنسول‌های بازی این است که بازی‌های رایگان طراحی کنند. این امر در واقع یکی از مدل‌های قدرتمند توزیع محصول در بازارهای در حال توسعه آسیا- اقیانوسیه است که مایکروسافت و سونی در حال کار روی این مدل هستند.
    لانگ به سازندگان کنسول‌های بازی توصیه می‌کند که بیشتر روی محتوای با کیفیت برای بازار بازی آسیا متمرکز شوند و سرویس‌های آنلاینی را طراحی کنند تا کاربران این منطقه بتوانند از طریق آنها با دوستان خود به بازی بپردازند. وی می‌گوید: جوامع آسیایی علاقه بسیاری به الزامات اجتماعی دارند و به همین دلیل بازی‌هایی که این اصول اجتماعی را در آنها تقویت کند، شانس بیشتری برای موفقیت در این منطقه دارند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :