آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 11581
تاریخ انتشار : 4 شهریور 1391 11:21
تعداد بازدید : 1652

مروری بر آنچه بعد از زلزله آذربایجان در فضای مجازی گذشت

پس لرزه های آنلاین

قیلوله کرده بود. خسته از کاری که از صبح زود انجامش می داد، ضعف کرده بود از گرسنگی. بچه اش را به زور کنار خودش خوابانده بود. هر از گاهی که خواب چشمانش را گرم می کرد، صدای خنده ریز ریز و پاهای کوچکی که از زیر پتو بالا می آمد تا شیطنت کند، بیدارش می کرد. صبور اما گیج خواب با مهربانی تشری می زد که بخواب. باید نیم ساعت دیگر بیدار می شد تا برای افطاری چیزی مهیا کند. مهمان داشت. خواب و بیدار به خودش گوشزد می کرد یادش بماند به مردش بگوید هندوانه بخرد. عطش را می گرفت. از تصور سفره افطار و خوشی مهمان ها، لبخند روی لبش نشست. هنوز بین خواب و بیداری بود که زمین لرزید و لبخند او و شیطنت کودکش را آوار پوشاند. همه چیز سریع اتفاق می افتد. خانه هایی که ماه ها طول کشیده تا ساخته شود، به یک چشم به هم زدن تبدیل به تلی از خاک و آوار و زندگی از زنده ها گرفته می شود. کودکان بدون مادر می شوند و مادران، بچه های شان را زیر خروارها خاک، دفن شده می یابند. از تمام صدای زندگی، چیزی جز صدای ناله و گریه که از پس خرابه ها آرام آرام اوج می گیرد، باقی نمی ماند. این زلزله است، بلای الهی.
زلزله برای خراب کردن و دفن کردن، تنها چند ثانیه زمان نیاز دارد. سال ها پیش، هزاران نفر در بم و پیشتر از آن رودبار طی چند ثانیه با زندگی وداع کردند و زیر آوار ماندند. حالا در گوشه ای از آذربایجان، عده ای سر سبزی و طراوت و زندگی شان را با مرگ و خاک آوار تاق زده اند.

شبنم کهن چی

مرگ لباس عوض نمی‌کند. زلزله تغییر شیوه نمی‌دهد و آوار، همیشه دفن می‌کند و دست‌های یاری‌کننده همیشه آماده‌اند. از سال 1382 که رودبار و منجیل به سوگ و بعد از آن در سال 1369 که بم به خاک نشست، تا امسال که مردمان اهر و ورزقان با زندگی یا عزیزان‌شان در چند ثانیه وداع کردند، یک چیز تغییر کرده است: اطلاع‌رسانی.نخستین زلزله آخرین دهه قرن چهاردهم شمسی با پس‌لرزه‌های آنلاین همراه بود. رسانه‌های اجتماعی نخستین رسانه‌ای بود که خبر زلزله را منتشر کرد و به صورت لحظه به لحظه آنچه را که در مناطق زلزله‌زده رخ می‌داد، با عکس یا متن با میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به اشتراک گذاشت. هر چند واکنش رسانه‌های جمعی و سنتی مانند صدا و سیما، مورد انتقاد شدید مردم و حتی برخی از مسوولان قرار گرفت، اگر فرض را بر این بگذاریم که صدا و سیما توانایی و علاقه به انتشار اخبار لحظه‌ به‌ لحظه زلزله داشت، باز هم رسانه‌های اجتماعی آنلاین به لحاظ تولید محتوا توسط کاربران در نقاط مختلف و انتشار فراگیر آن، از رسانه‌های سنتی و جمعی جلو بود.

 توییتر
توییتر و فیس‌بوک بیشترین کمک را به زلزله‌زده‌گان آذربایجان کردند. اگر تگ زلزله (#زلزله) یا آذربایجان (#آذربایجان) را در توییتر دنبال کنید، به خوبی متوجه می‌شوید که اطلاع‌رسانی و جذب کمک‌های مردمی آنلاین چطور از این شبکه شروع شد. عکس‌های زیادی از مناطق  زلزله‌زده از سوی کسانی که در مناطق آسیب دیده بودند، در لحظه روی توییتر منتشر شد. انتشار آدرس مراکزی که کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان ارسال می‌کردند یا گروه‌هایی از کاربران توییتر که به صورت مستقل اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی می‌کردند، از جمله فعالیت‌هایی بود که در توییتر به چشم می‌خورد.
بسیاری از کاربران توییتر در تبریز، تهران و برخی از دیگر شهرها کمک‌های جمع‌آوری شده از سوی کاربران اینترنت را به مناطق آسیب‌دیده رساندند و با انتشار تصاویر اجناس خریداری شده و نیز فاکتورهای خرید، گزارشی از نحوه هزینه کردن کمک‌های نقدی در اختیار دوستان‌شان قرار دادند.همچنین برخی از کاربران توییتر که
سر رشته‌ای در راه‌اندازی و طراحی سایت داشتند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن سایتی برای انتشار اخبار و راهنمایی کاربران برای کمک به زلزله‌زدگان راه انداختند.
 فیس‌بوک
انتشار تصاویر مربوط به آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان در فیس‌بوک و فراخوان اهدای خون برای کمک به زخمی‌ها یکی از تاثیرگذارترین فعالیت‌های آنلاین طی یکی دو روز نخست بعد از زلزله بود.
علاوه بر اطلاع‌رسانی تک به تک افرادی که یا در محل حادثه حضور داشتند یا در جریان اخبار قرار می‌گرفتند، صفحات زیادی برای کمک به آسیب دیدگان زلزله آذربایجان در فیس‌بوک راه‌اندازی شد. از جمله این صفحات می‌توان به صفحه دانشجویان تبریز اشاره کرد که یک کمپین هم راه‌اندازی کرده بودند. شما با جست‌وجوی «زلزله آذربایجان» در فیس‌بوک به 10‌ها صفحه دسترسی پیدا می‌کنید که در حمایت از زلزله‌زدگان باز شده‌اند.
یکی از صفحاتی که گزارشات عینی افرادی را که در مناطق زلزله‌زده حضور دارند، منتشر می‌کند و بیش از 11 هزار پیگیرکننده دارد و از جمله عکس‌های منتشر شده در آن می‌توان به چند عکس همراه با نوشته از سوی لادن طباطبایی، بازیگر سینما اشاره کرد که به مناطق آسیب‌دیده سفر کرده بود.

 سایت‌ها
سایت Helptabriz.com از سوی کاربران فعال اینترنت راه‌اندازی شد. در این سایت راه‌های مختلف کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان در اختیار کاربران قرار گرفته که از جمله این راه‌ها می‌توان به کمک‌های آنلاین اشاره کرد. سایت HelpTabriz لینک برگه‌های تخفیف نت برگ (Netbarg.com) را در دسترس مراجعه‌کنندگان این سایت قرار داده است و به آنها امکان می‌دهد با خرید آنلاین اقلام مختلف به زلزله‌زدگان کمک کنند.
قرار دادن لینک آدرس مراکز اهدای خون در شهرهای مختلف کشور، اعلام اجناسی که تهیه و ارسال آنها برای زلزله‌زده‌ها باید در اولویت قرار بگیرد، اطلاعات مربوط به دفاتر هلال احمر، اعلام شماره حساب‌ برای اهدای کمک‌های مالی و طراحی و قرار دادن کد بنری به زبان فارسی و انگلیسی برای پشتیانی و ترغیب به کمک به زلزله‌زدگان از دیگر فعالیت‌هایی است که مدیران این سایت انجام دادند.
از دیگر سایت‌ها می‌توان به کمپین کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان اشاره کرد که دانشجویان تبریزی راه‌اندازی کرده‌اند. در این سایت به آدرس Helpazarbaijan.org آمار مصدومان، جان باختگان و واحدهای مسکونی آسیب‌دیده منتشر شده است. اخبار و گزارش‌های تصویری در کنار امکان پیگیری کمک‌ها و نیز راهی که بتوان کمک‌های غیرنقدی را به این کمپ رساند تا به دست زلزله‌زدگان برسد، از جمله امکاناتی است که برای این سایت در نظر گرفته شده است.

 رادیوهای اینترنتی
در کنار توییت‌ها و فیدهایی که در فیس‌بوک منتشر می‌شد و نیز پست‌هایی که وبلاگ‌نویسان می‌نوشتند، رادیوهای اینترنتی نیز بیکار نماندند. از جمله این رادیوها می‌توان به برنامه رادیو وبلاگینا اشاره کرد که پیرامون زمین لرزه آذربایجان و نقش شبکه‌های اجتماعی در آن تهیه شده است.
گفتنی است، پس‌لرزه‌های آنلاین زلزله مرداد ماه آذربایجان همچنان ادامه دارد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :