آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 11580
تاریخ انتشار : 4 شهریور 1391 11:16
تعداد بازدید : 692

نجات دهنده، آنلاین است

شبکه های اجتماعی طی یک هفته گذشته، موثرترین نقش خود را در دنیای واقعی بازی کردند. در پی زلزله آذربایجان، کاربران شبکه های اجتماعی پیش از دیگران دست به کار اطلاع رسانی و کمک به زلزله زدگان شدند. موجی که در فیس بوک و توییتر چند ساعت بعد از زلزله آذربایجان به راه افتاد به اندازه ای قوی و تاثیرگذار بود که مورد اشاره بسیاری از رسانه های خارجی و داخلی - به غیر از صدا و سیما و دیگر رسانه های دولتی- قرار گرفت. به اشتراک گذاری عکس های مناطق آسیب دیده و اخبار مربوط به آن از سوی کسانی که در محل حضور داشتند، تشکیل گروه های مردمی برای جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی و توزیع کمک ها در مناطق زلزله زده، از سوی کاربران توییتر و فیس بوک، اتفاقی بود که نشان داد شبکه های اجتماعی تا چه اندازه می توانند در حرکت های مردمی مفید واقع شوند.

بهار ادیبان

زلزله آذربایجان و کمک به آسیب دیدگان هر چند هفته گذشته موضوع غالب شبکه‌های اجتماعی بود اما وبلاگ‌ها در این زمینه کمرنگ عمل کردند و کاربران بیشتر وقت و انرژی خود را در شبکه‌های اجتماعی به کار گرفتند که سرعت و فراگیری بیشتری داشت. در این میان برداشت و تحلیل عده‌ای از واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی جالب بود. برخی بدون در نظر گرفتن اقدامات مثبت اکثر قریب به اتفاق کاربران شبکه‌های اجتماعی برای کمک به زلزله‌زدگان با استناد به چند توییت که برخی از کاربران بی‌توجه به عمق فاجعه‌ای که در آذربایجان رخ داده بود، گزارشی منتشر کردند که تصویر منفی از شبکه‌های اجتماعی و واکنشی که در چنین شرایطی نشان می‌دهد، به دست می‌داد. این افراد بدون در نظر گرفتن ابعاد دیگری که خوشبختانه کمی بعد همه بر آن اذعان داشتند – کمک و اطلاع‌رسانی – سعی در سیاه‌نمایی شبکه‌های اجتماعی داشتند. این موضوع انتقادات زیادی میان کاربران به خصوص کاربران توییتر برانگیخت.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :