fanavaran

تاریخ انتشار : 25 مرداد 1391 11:21

شارژ موبایل با ویروس

تاکنون دانشمندان به این کشف رسیده اند که چگونه می توان از ویروس انرژی دوستدار محیط زیست گرفت، اما اکنون آنها یک گام فراتر رفته و به این راهکار رسیده اند که چگونه می توان انرژی به دست آمده از ویروس باکتری خوار را تحت تسلط درآورد.

مهر-‌ یک گروه از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا برکلی پیشتر به این کشف رسیده بودند که چگونه می‌تواند از ویروسی که به عنوان M13 باکتری خوار یاد می‌شود، انرژی بگیرند.
    مهندسان زیستی اعتقاد دارند که می‌توانند ویژگی‌های ویروس M13 باکتری خوار را برای تولید الکتریسیته تحت تسلط درآورند.
    این ویروس دارای خاصیتی است که از آن با عنوان پیزوالکتریسیته یاد می‌کنند، به این معنا که می‌تواند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.
    محققان اعتقاد دارند که این کشف می‌تواند روزی راه را برای شارژ تلفن‌های همراه در حال راه رفتن و تعویض عناصر سمی پیزوالکتریسیته‌ای که در حال حاضر در تلفن‌های همراه کاربرد دارد، به کار رود.
    میکروفن اکثر تلفن‌های همراه پیزوالکتریسیته هستند چرا که این میکروفن‌ها باید انرژی را از امواج صدا به خروجی الکتریکی تبدیل کند که قابل انتقال است و سپس آن را به امواج صدا در آن سوی خط تبدیل کنند.
    براساس اظهارات سئون‌وک‌لی به عنوان یک مهندس زیستی، این مولفه‌های پیزوالکتریک از فلزات سنگین و سمی چون سرب و کادیوم ساخته شده است.
    این درحالی است که بیومولکول‌ها چون پروتیین‌ها و نوکلییک اسیدها نیز پیزوالکتریک هستند.وقتی ویروس باکتری خوار M13 فشرده می‌شود، از قابلیت تولید الکتریسیته برخوردار است اما از سوی دیگر فاقد سمی است که در عناصر سنتی وجود دارد.
    لی و همکارانش به این نتیجه رسیدند که این ویروس به طور بالقوه یک منبع انرژی است، چراکه برای انسان نیز بدون ضرر است.
    این گروه دریافته است که این ویروس می‌تواند 25 درصد انرژی تولید شده توسط یک باطری سایز AAA را تامین کند، همچنین دسترسی به آن ارزان است و دانشمندان می‌توانند در یک لوله آزمایشگاهی تریلیون‌ها تعداد از این ویروس داشته باشند.
    شکل این ویروس حایز اهمیت است چراکه M13  می‌تواند به سادگی در ورقه‌های باریک قرار گیرد.برای بهبود تولید انرژی الکتریسیته M13، این گروه تحقیقاتی میزان آمینو اسید پروتیین غشا خارجی این ویروس را افزایش دادند. این گروه ورقه‌هایی از این ویروس را روی هم قرار دادند تا تاثیر پیزوالکتریک آن را تقویت کنند.
    دانشمندان همچنین دریافتند که وقتی که یک سانتی متر مربع از ورقه این ویروس را به الکترودهای طلا متصل کنند و فشار محکمی از یکی از این الکترودها ایجاد کنند، ورقه حاصل شده انرژی کافی برای روشن کردن یک عدد یک روی یک ال سی دی فراهم می‌شود.لی اعتقاد دارند که این امر نشان می‌دهد تولید پیزوالکتریسته از مواد زیستی امکان‌پذیر است.