آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 11337
تاریخ انتشار : 24 مرداد 1391 12:0
تعداد بازدید : 745

بازتاب بی‌نظیر وقایع ورزشی لندن در دنیای مجازی

المپیک؛ رویدادی جذاب برای جهان خسته از بحران

دو روز پیش مراسم اختتامیه المپیک برگزار شد و بزرگ ترین رویداد جهانی به کار خود پایان داد. المپیک امسال لندن، نمونه خاطره انگیز از رویدادی بود که کاربران وب را در سراسر جهان به فعالیت در شبکه های اجتماعی وادار کرده بود. جالب است بدانید که بیش از 50 میلیون توییت در طی برگزاری بازی های المپیک در سایت توییتر ارسال شد و ناگفته نماند که بعد از موفقیت یوسین بولت، دونده جاماییکایی به دریافت مدال طلا در بخش دوی 200 متر، در هر دقیقه 80 هزار توییت توسط طرفداران جهانی این ورزشکار ارسال شد.

ترجمه: ترجمه: نسترن صائبی
منبع: SFGate

فیس‌بوک نیز کماکان با چنین آمارهایی همراه بود و طرفداران ورزشکاران این بازی‌ها با ساخت صفحات مخصوص، تب این بازی‌ها را تندتر کردند. به طور مثال، گبی داگلاس، ژیمناست آمریکایی در 27 ژوییه حدود 14 هزار و 358 طرفدار فیس‌بوکی داشت که در  کمتر از دو هفته این تعداد به 540 هزار و 174 نفر رسید.
جمعه گذشته در حساب کاربری NBC در توییتر حدود 383 هزار و 174 توییت در مورد بازی‌های شنا و 336 هزار در مورد ژیمناستیک از زمان شروع بازی طی یک هفته گذشته ارسال شد. زمانی که شناگر معروف آمریکایی Missy Franklin  که بیش از 210 هزار دنبال کننده توییتر دارد مدال طلای شنای 100 متر را در هفته اخیر کسب کرد، تقریبا بالای 12 هزار توییت در دقیقه راجع به این موضوع ارسال شد.
تمامی این فعالیت‌های اجتماعی مجازی نشان دهنده میزان علاقه‌مندی و شور و شوق طرفداران بازی‌های المپیک است. اما جالب است بدانید که مدیران شبکه NBC قبل از برگزاری المپیک لندن پیش‌بینی کرده بودند که بازی‌های المپیک لندن نسبت به المپیک پکن 2008 طرفداران کمتری خواهد داشت. اما در عوض، متوسط تعداد افرادی که شب شنبه از این شبکه برای تماشای بازی‌ها بهره بردند، حدود 1/31 میلیون نفر تخمین زده شده‌اند که این میزان 12 درصد بیشتر از تعداد تماشاگران المپیک پکن است. پس این پیش‌بینی درست از آب درنیامد.
مطمئنا عوامل بسیاری در این استقبال نقش داشته‌اند که یکی از آنها پوشش زنده این بازی‌ها هم از طریق تلویزیون و هم از طریق اینترنت است. شاید جهان خسته از بحران‌های اقتصادی به این بازی‌ها به عنوان یک تجربه لذت‌بخش برای فراموش کردن رویدادهای ناگوارش نگاه کرده است. اما به گفته لی رینی (Lee Rainie)، رییس مرکز تحقیقاتی Pew، انفجار شبکه‌های اجتماعی یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در چشم‌انداز رسانه‌‌ها به شمار می‌آید. فیس‌بوکی که تا چهار سال پیش در زمان برگزاری المپیک پکن فقط 100 میلیون کاربر داشت، هم‌اکنون 900 میلیون کاربر دارد.  
مارک لازاروس، مدیر بخش ورزشی NBC گفت: شبکه‌های اجتماعی یک ناشناخته بزرگ به شمار می‌روند. معتقدیم که این روند به نفع ماست، زیرا مردم با استفاده از این روش راحت‌تر می‌توانند در مورد بازی‌ها اظهار نظر کنند؛ حتی اگر نتیجه بازی‌ را هم بدانند. وی افزود: هر روز در شبکه‌های اجتماعی یک تجربه آموختنی است، نه فقط برای ما، بلکه برای هر کسب‌وکاری. من فکر می‌کنم که ما نتوانستیم به خوبی رویدادهای شبکه‌های اجتماعی را پیش‌بینی کنیم. به گفته کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) حدود 900 میلیون نفر از سرتاسر جهان مراسم افتتاحیه المپیک را تماشا کردند. البته تعداد تماشاگران خود بریتانیا بسیار بیشتر از پیش‌بینی BBC بوده است.
جاستین اوسوفسکی، مدیر روابط عمومی پلات‌فورم‌ها و عملکردهای فیس‌بوک نیز گفت: رویدادهای ورزشی ذاتا اجتماعی هستند و ما یک طرف نیستیم و طرفداران طرف دیگر، بلکه ما تمامی بازی‌ها را با طرفداران‌ جشن گرفتیم یا اظهار ناراحتی کردیم. NBC قبل از شروع بازی‌های المپیک، از همکاری‌اش با فیس‌بوک و توییتر خبر داد. به گفته آلن وورتزل، محقق ارشد NBC، یکی از پنج تماشاگر بازی‌های المپیک در آمریکا، این بازی‌ها را از طریق بیش از یک صفحه نمایش تماشا کرده‌اند. حال این صفحه نمایش‌ها مربوط به تبلت‌ها بوده یا گوشی‌های هوشمند یا از طریق اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی. البته تلویزیون‌ هنوز هم یکی از رسانه‌های محبوب برای تماشای این بازی‌ها به شمار می‌رود، از آنجا که بیشتر خانواده‌ها در گذشته توان مالی برای استفاده از ابزارهای دیگر را نداشتند، این تجربه فقط مختص اتاق نشیمنی بود که تلویزیون در آن قرار داشت، اما در سال‌های اخیر، هر عضوی از خانواده می‌تواند در اتاقش به تماشای این بازی‌ها بپردازد. اما روی هم رفته باید گفت که اینترنت در حال متحول کردن این روند است.

 ورزشکاران طرفدار فیس‌بوک شدند
در المپیک امسال، ورزشکاران بسیاری عضو شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک شدند و از این طریق با طرفداران خود تعامل کردند، در حالی که در سال 2008، هیچ کدام از این ورزشکاران عضو فیس‌بوک نبودند. در این المپیک بیش از یکهزار نفر از ورزشکاران در فیس‌بوک عضو شدند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :