fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 10456
    تاریخ انتشار : 31 تیر 1391 17:24
    تعداد بازدید : 624

    طرح پول همراه در هائیتی از همان آغاز به بن بست خورد

    گرفتن پول در هائیتی یک تجربه دلخراش است: تعداد شعبه هاي بانك در این کشور بسیار محدود است و بیشتر آنها در پایتخت متمرکز شده اند و یک تراكنش ساده نصف روز طول می کشد.

     دستگاه‌های خودپرداز نیز انگشت‌شمارند و اغلب یا شکسته‌اند یا خالی. به غیر از اینها، اغلب اوقات، در نزديكي این دستگاه‌ها سارقاني به اميد پيدا كردن پول کمین می‌کنند.آژانس‌های کمک رسانی پس از زلزله فاجعه‌بار هائیتی در ژانویه سال 2010 در راستای بازسازی این کشور، تلاش‌های بسیاری برای ترویج راهی جدید برای استفاده کمتر از بانک‌ها کرده‌اند: نقل و انتقال آسان پول توسط تلفن همراه. دولت ایالات متحده و بنیاد بیل و ملیندا گیتس، تاکنون میلیون‌ها دلار برای اجرای این طرح سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا مردم بتوانند پول‌شان را در حساب‌های بانکی تلفن همراه خود پس‌انداز كرده يا انتقال دهند و همچنین در شبکه‌ای از فروشگاه‌های خرده فروشی در سراسر کشور از این طریق خرید کنند.
    ترجمه:نسترن صائبی

    منبع: BusinessWeek

    با این همه، هنوز تعداد بسیار کمی از مردم هائیتی در حال استفاده از این خدمات هستند. این طرح یکی از طرح‌های متعددی به شمار می‌رود که پس از زلزله بزرگ هائیتی در این کشور اجرا شده، ولی هنوز هم نتوانسته جوابگوي انتظارات باشد.
    در واقع، این تجربه در هائیتی نشان داد که تغيير جامعه‌اي که بارها و بارها به واسطه تحولات سياسي و بلاياي طبيعي عقب مانده، چقدر سخت است.
    جیمز الکسیس، راننده کامیون 33 ساله هائیتی در حالي كه در صف بانك در مركز شهر پورتوپرنس منتظر ايستاده بود گفت: «من تصميم ندارم پولم را جايي بگذارم كه آن را نمي‌بينم. ممكن است فریبم بدهند». او حاضر است که دو ساعت تمام در صف منتظر بایستد، اما از این خدمات استفاده نکند.
    حامیان این طرح پذيرفته‌اند كه سازگاری این کشور با طرح‌های مذکور کندتر از حد انتظارشان بوده است، هر چند که هنوز هم خوش‌بین هستند كه این طرح‌ها بالاخره گسترش خواهند يافت. این خوش‌بینی از آنجا نشات می‌گیرد که بسیاری از مردم هائیتی اغلب براي يافتن شغل به تلفن‌های همراه اعتماد می‌کنند. تقريبا 800 هزار نفر در همان ابتدا برای سرویس کاریابی از طریق تلفن همراه ثبت نام كرده‌اند و حتی در حدود 22 هزار نفر از آنها به طور منظم از آن استفاده می‌کنند.
    گرتا گريتهاوس، مدير آژانس برنامه‌ توسعه بين‌المللي به منظور خدمات مالي در هائيتي وابسته به ايالات متحده می‌گوید: «این سرویس با خشونت‌های سیاسی، بی‌ثباتی سیاسی، وبا، کمبود گاز، يا هر چه كه فكرش را بكنيد، عقب مانده است و این موارد ما را از تکمیل این پروژه‌ها عاجز می‌کند».
     وي افزود: «البته اين به آن معنا نیست كه ما هنوز در ابتدای کارمان هستیم و پیشرفتی نداشته‌ایم. ما می‌خواهیم این طرح‌ها را تکمیل کنیم و برای این کار، اقدامات فراوانی لازم است».
    کریس ویلیامز، سخنگوی بنیاد گیتس در سیاتل در مورد این طرح می‌گوید: این پروژه «یک طرح کماکان در حال پیشرفت» است، اما به خوبی پیش خواهد رفت.
    وی می‌افزاید: «جای تعجب ندارد که میان تعداد کاربران ثبت‌نام کرده و تعداد کاربران فعال در این طرح تفاوت فاحشی وجود دارد. به هر حال، مدتی طول می‌کشد تا این تعداد به حد لازم برسد».
    این پروژه دو ماه پس از زلزله هائیتی در ژانویه 2010 آغاز شد؛ زمانی که بنیاد گیتس اعلام کرد طرح ابتكاري پول همراه هائيتي را با كمك مالي 10 ميليون دلاري راه‌اندازی خواهد کرد.
     در این راستا، آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده  نيز پنج میلیون دلار برای کمک‌های فنی پرداخت.
    ایده اصلی این بود که برای کمک به 90 درصد از مردم هائیتی كه از بانك‌ها استفاده نمي‌كنند، یک سیستم انتقال پول موبایلی که در كشورهايي مانند كنيا، اوگاندا و فيليپين محبوبيت بسیاری به دست آورده بود راه‌اندازی شود.
    Digicel Group و Voila، دو شرکت محلی تلفن همراه بلافاصله بعد از انتشار این خبر به رقابت مالي بر سر راه‌اندازي سيستم‌هاي انتقال پول توسط تلفن همراه پرداختند و در نهایت توانستند 8/6 میلیون دلار از این بنیاد پول دریافت کنند.
    این سیستم اساسا یک حساب بانکی است که به تلفن همراه مرتبط می‌شود. کاربران می‌توانند در هر بار تراکنش تا 250 دلار به حساب مشترک ديگر منتقل كنند.
     آنها مي‌توانند پول‌‌شان را از شبكه‌اي از مغازه‌ها از فروشگاه‌ها گرفته تا كافي‌نت‌ها برداشت كنند. هر کاربر می‌تواند تا یکهزار و 500 دلار را در طول يك ماه منتقل کند. البته هنوز نقل و انتقال در سطح بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.
    مارتن بوت، مدیرعامل سابق Digicel Haiti در ماه فوريه گذشته، در یک كنفرانس خبري در بارسلونا گفت كه شرح دادن این سيستم كار آساني نبود.
    بوت که هم‌اکنون مشاور ارشد يك شرکت جامائیکايي‌الاصل است، در مورد این پروژه می‌گوید: «درس اصلی كه از اجرای این طرح آموختیم اين است که آموزش مشتريان واقعا کار دشواری است.» وي می‌افزاید: «هنگامی که ما خدماتي را راه‌اندازی مي‌كنيم، فرض مي‌كنيم چيزي شبيه فروش یک گوشی تلفن همراه است که در آن يك تلفن همراه را دست يك نفر مي‌دهند.
     تقريبا هر كسي مي‌تواند به سرعت، نحوه استفاده از آن را یاد بگیرد، به این دليل كه بسيار قابل درك است. اما استفاده از خدمات بانکداری تلفن همراه یا خدمات پول همراه اصلا به اين سادگي‌ها نيست.»
    موسسه خيريه World Vision نیز به تازگی به اين پروژه پيوسته است. این موسسه طرح مذکور را روشی ساده براي پرداخت غيرنقدي يارانه‌هاي كوچك كمك‌اجاره به مردم می‌بیند تا از این طریق به مردم امکان دهد از شهرك‌هاي غمزده‌ای كه پس از زلزله به وجود آمده‌اند، نقل مكان كنند.
    کیت چيبافا که مسوولیت نظارت بر پروژه World Vision را برعهده دارد، می‌گوید: «بسیاری از مردم درک نمی‌کنند که چگونه باید از فناوري‌ها استفاده کرد و حتی برخی از آنها به فناوری بدبينند».
     شش هزار مشترک برای این سرویس به طور غيرانتفاعي ثبت‌نام کرده‌اند، اما تنها یکهزار نفر از آنها به طور مرتب از آن استفاده مي‌كنند.
    گفته می‌شود که اعتماد به اين طرح هنگامی که ساکنان اردوگاه شهر Croix-des-Bouquets، در خارج از پایتخت، برای وصول پول خود اقدام كردند و به آنها گفته شد كه پولي وجود ندارد،.يك باره کاهش یافت.
    چيبافا می‌گوید: «ما نماينده‌اي براي مواقعي كه صندوق خالي مي‌شود نداشتيم و همین امر مشكل بسيار جدي به وجود آورد».
    ارنست فیگارو، راننده تاكسي در هائیتی می‌گوید كه به سرويس‌هاي جديد كه هنوز خدمات مشتريان‌شان براي مردم شناخته شده نيست بيشتر از بانك‌ها اعتماد ندارد.
    فيگارو می‌افزاید: «سیستم‌های الکترونیکی در هائیتی هنوز درست و حسابی راه‌اندازی نشده‌اند. من واقعا به سپرده در اين سيستم اعتماد ندارم».
    البته نظر برخی افراد نظير ويلنر دستينا متفاوت است. این نقاش 40 ساله‌ خياباني شش ماه پيش در این طرح ثبت نام كرد. چون خیلی دوست داشت که زودتر از صف‌هاي چندساعته خسته كننده بانك‌هاي تجاري خلاص شود.
    دستينا در خارج از فروشگاه ديجيسل در مركز شهر پورتوپرنس پس از ارسال معادل 50 دلار براي يك دوست در گونايوز، يك شهر بندري واقع در 110 كيلومتري شمال غربي پايتخت هائيتي گفت: «اين سرویس به ما امکان مي‌دهد كه پول را با سهولت انتقال دهيم.»
    دیوید شارپ، مدیر محصولات و خدمات ديجيسل امیدوار است که تعداد افرادی شبيه دستينا افزایش یافته و تعداد بیشتری از مردم را از طرق مختلفی نظیر برگزاری قرعه‌کشی‌هایی از طریق تلفن همراه، جذب این طرح کند. وی همچنین امیدوار است که در آینده نقل و انتقال بين‌المللي بين بانك‌ها امکان‌پذیر شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :