۰

در لابراتوار توسعه روبات های انویدیا چه می گذرد

نسترن صائبی / مولف
تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۱
در لابراتوار توسعه روبات های انویدیا چه می گذرد

آیتی‌من - یکی از موضوعاتی که در این لابراتوار مورد تحقیق واقع شده، یک دست روباتیک بسیار حساس است که در روز افتتاحیه در معرض نمایش قرار گرفت. این دست روباتیک که برای جلوگیری از برخورد با انسان در هنگام کار نزدیک طراحی شده است، یکی از ماشین هایی است که در لابراتوار هزار و 200 متری در محیط دانشگاه سیاتل مورد توجه قرار گرفته است. 

گفتنی است که شرکت اصلی انویدیا در سیلیکون ولی در کالیفرنیا قرار دارد و قریب به ۲۰۰ کارمند در این مرکز مهندسی در ردموند مشغول به کار هستند. اما زمانی که این تراشه ساز تصمیم گرفت که یک لابراتوار با تمرکز روی تحقیقات روباتیک و هوش مصنوعی افتتاح کند، یک فروشگاه نیز در لابراتوار کوموشن دانشگاه واشنگتن دایر کرد و «دایتر فاکس» (Dieter Fox)، پروفسور کارکشته علوم کامپیوتر دانشگاه واشنگتن را به عنوان مسوول پژوهش های روباتیک انتخاب کرد. در واقع قرار است که بیش از ۵۰ متخصص و دانشجو از دانشگاه واشنگتن پروژه های روباتیک خود را در این لابراتوار و زیر نظر فاکس پیش ببرند که در حوزه هوش مصنوعی تخصص دارد.



از نظر «جن سون هوانگ» (Jensen Huang)، مدیرعامل انویدیا، سیاتل بهترین گزینه برای انتخاب محل این لابراتوار بوده است، زیرا دانشگاه واشنگتن و مایکروسافت و آمازون هم در این محل قرار دارند و سیاتل به یکی از بزرگترین قطب های علوم کامپیوتر تبدیل شده است. 

وی در این باره گفت: در این محیط همه با هم کار می کنیم. در حالی که این موضوع در بسیاری از دانشگاه های دیگر غیرمعمول به نظر می رسد. بیشتر دانشگاه ها تمایل دارند که ایزوله باشند. در حالی که من فکر می کنم این همکاری بهترین فرهنگ برای ایجاد یک پلتفرم روباتیک است.

انویدیا تاکنون در مکان های دیگر نیز پروژه های تحقیقاتی بسیاری داشته است و تاکنون تمرکزش روی برنامه های کاربردی از سیستم های واقعیت مجازی و ماشین های خودمختار و پهپادهای بدون سرنشین گرفته تا تصویربرداری پزشکی بوده است. اما «دایتر فاکس» می گوید که لابراتوار این شرکت در سیاتل به مرکز اصلی پژوهش های اولیه در زمینه روباتیک تبدیل خواهد شد. 



فاکس افزود: این لابراتوار قرار است روی نسل جدید بازوهای مکانیکی (interactive manipulators) تعاملی تمرکز کند. 

انویدیا از ماه نوامبر به این لابراتوار نقل مکان کرده است و قصد دارد که ۵۰  کارشناس روباتیک را در این سایت مشغول به کار کند که از این میان حداقل ۲۰ نفر از متخصصان خود انویدیا هستند و بقیه محققان و دانشجویان دانشگاه واشنگتن خواهند بود. 

در چند روز اخیر میزهای این لابراتوار با جعبه های چیپس، بسته های شکر و قوطی های کنسرو و سوپ گوجه فرنگی پر شده است. این مواد غذایی قرار نیست که سرو شوند، بلکه برای انجام آزمایش های مختلف در این مکان گذاشته شده اند و قرار است که فناوری یادگیری عمیق و دید کامپیوتری این مواد غذایی را مورد آزمایش قرار دهد و تجربه کسب کند. 



فاکس و تیمش تصمیم گرفته اند که یک آشپزخانه را برای انجام آزمایش های خود انتخاب کنند. زیرا معتقدند که آشپزخانه بهترین مکان برای شروع آزمایش قابلیت های روبات ها برای تشخیص تصویر، لمس اشیا و تعامل با انسان هاست. بنابراین به فروشگاه آیکیا در نزدیکی این لابراتوار رفته اند و تمام تجهیزات مورد نیاز خود برای این آشپزخانه را خریداری کرده اند. در این آشپزخانه حتی سینک ظرفشویی و اجاق گاز نیز وجود دارد. 



فاکس در این مورد می گوید: می خواهیم نهایت سعی و دقت خود را بکنیم تا به روبات یاد بدهیم که با ما آشپزی کند و غذا درست کند. می خواهیم روبات و هوش مصنوعی ای طراحی کنیم که می توانیم به راحتی با آن صحبت کنیم و بگوییم که دقیقا از آن چه می خواهیم. 

وی می افزاید: مثلا می توانیم به این روبات ها بگوییم که بسته شکر را به من بده و حتی به آن آدرس بسته شکر را بدهیم و بگوییم که در قفسه سمت چپ طبقه اول آن را بردارد. 




آموزش روبات ها برای اینکه بسته شکر را تشخیص بدهند و آن را با قوطی شکر تمایز کنند، به همین راحتی که فکر می کنید، نیست. در همین راستا یکی از اصلی ترین پروژه های انویدیا توسعه ماشینی است که با استفاده از پلتفرم جتسون و پردازشگر گرافیکی تایتان طراحی شده و قابلیت کار در محیط واقعی آشپزخانه را دارد.




این یار کمکی روباتیک برخلاف مدل های قبلی پیش از شروع کار به نقشه فضا نیاز ندارد و برای شناسایی و رهگیری اشیای خاص از یادگیری عمیق استفاده می کند. علاوه بر این قابلیت انطباق سریع با تغییرات جدید را دارد و برای دسترسی به ابزارها و اشیای مورد نیاز توانایی باز کردن درها و کشوها را دارد.

 پلتفرم های هوش مصنوعی انویدیا
بی شک انویدیا در سال های اخیر، بخش جدایی ناپذیری انقلاب هوش مصنوعی بوده و با پردازنده های خود، زمینه های لازم برای تحقیق و توسعه را در این حوزه فراهم آورده است. این شرکت آینده را متصور می شود و در جریان رویداد کامپیتوکس ۲۰۱۸ از دو محصول جدید خود با نام های انویدیا ایزاک و جتسون خاویر رونمایی کرد که به ترتیب، پلتفرم جدید توسعه و کامپیوتر هوشمند هستند و هر دو آمده اند تا قدرت بخش روبات های خودکار باشند. 

مدیرعامل انویدیا، جنسون هوانگ می گوید که ایزاک و جتسون خاویر با هدف حضور در مرحله بعدی نوآوری های هوش مصنوعی طراحی شده اند؛ مرحله گذار از نرم افزارهای ابرمحور به روبات های که در دنیای حقیقی حرکت می کنند. 

هو آنگ گفت: ترکیب هوش مصنوعی با سنسورها و محرک ها، تشکیل دهنده واحد هوشمند نسل جدید ماشین های خودکار خواهند بود. بالاخره روزی، میلیاردها ماشین هوشمند در روند تولید، تحویل مرسولات، انبارداری و... استفاده خواهند شد.

اما پلتفرم ایزاک شامل مجموعه ابزارهای نرم افزاری است که روند توسعه و آموزش به روبات ها را برای شرکت ها تسریع می بخشد.

این پلتفرم شامل مجموعه ای از API ها است؛ APIهای اتصال به دوربین ها و سنسورهای سه بعدی، کتابخانه ای برای شتاب دهنده های هوش مصنوعی که از اجرای روان الگوریتم ها اطمینان حاصل می کند و محیط شبیه سازی جدیدی که برای آزمایش و آموزش بات ها در محیط مجازی تدارک دیده شده است. استفاده از این روش به مراتب نسبت به شیوه IRL ایمن تر و سریع تر است؛ با این حال هنوز هم همخوانی کافی با پیچیدگی دنیای حقیقی را به توسعه دهندگان ارایه نمی کند.

با این وجود، در قلب پلتفرم ایزاک، از کامپیوتر جدید انویدیا، یعنی جتسون خاویر استفاده شده است که قطعه ای فوق العاده جمع و جور از سخت افزاری است که شامل تعدادی از اجزای تشکیل دهنده پردازنده است. 

این کامپیوتر دارای هسته گرافیکی ولتا تنسور، پردازنده هشت هسته ای آرم ۶۴، دو عدد شتاب دهنده NVDLA برای یادگیری عمیق و پردازنده ای برای تصاویر و ویدیو های ایستا خواهد بود. در مجموع، جتسون خاویر شامل بیش از ۹ میلیارد ترانزیستور و بیشتر از ۳۰ تریلیون عملیات پردازش در هر ثانیه است. تمام اینها مصرف برقی معادل ۳۰ وات دارد که درست نصف میزان الکتریسیته ای است که توسط لامپ های روشنایی معمول استفاده می شود.

در پایان شما را به تماشای ویدیوی مربوط به «لابراتوار توسعه روبات های انویدیا» دعوت می کنیم. 


 منابع: GeekWire و Verge
 
مولف : نسترن صائبی
مرجع : GeekWire
کد مطلب : ۲۷۱۰۴۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما