۰
به بهانه افزایش سرقت گوشی در کشور

مروری بر نمونه های جدید سرقت موبایل و راهکارهای ردیابی گوشی مسروقه

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۵
مروری بر نمونه های جدید سرقت موبایل و راهکارهای ردیابی گوشی مسروقه
از آنجایی که مسیر ردیابی گوشی و شناسایی سارقان نیز طولانی و وقت گیر است برخی از مالباختگان از مال خود گذشته و ترجیح می دهند درگیر این مسیرهای طولانی و به گفته خودشان بی نتیجه نشوند به همین دلیل است که سارقان بدون هیچ ترس و واهمه‎ای هر روز جسورتر می‎شوند و دست به سرقت می‎زنند.

در شرایطی که گوشی تلفن همراه با توسعه فناوری، پیشرفته‎تر و در عین حال گران تر شده است، بر این اساس این شرایط می طلبد که در نگهداری آن نهایت دقت را داشته باشیم چرا که همواره با توسعه فناوری جرایم این حوزه ها نیز رنگ و بوی دیگری می گیرد و به طبع آن شیوه های انجام جرایم نیز تغییر می کند.

در بین انواع سرقت‎ها از سرقت های خرد گرفته تا به اصطلاح پلیس، سرقت های «مهمه» که شامل سرقت از منزل، بانک، اماکن و وسایل نقلیه می شود، سرقت های خرد بسیار اتفاق می افتد.

سرقت تلفن همراه در این دسته قرار می‎گیرد. از آنجایی که این روزها با توسعه فناوری هر روز یک مدل گوشی پیشرفته و گران وارد بازار می شود، نباید دور از ذهن دانست که سرقت گوشی ها همراه کمتر شود بلکه هر روز شمار این نوع سرقت ها افزایش می یابد زیرا یکی از راحت ترین سرقت ها به شمار می رود و به هر میزان پلیس نظارت خود را بیشتر کند، فایده ای نخواهد داشت چرا که هر شهروندی باید پلیس خود باشد و در این زمینه اقدامات پیشگیرانه را مد نظر قرار دهد.

با نگاهی اجمالی به سرقت هایی از جنس خرد، مثل سرقت گوشی همراه، پی خواهیم برد که عمدتا سارقان از بی دقتی مالباخته استفاده کرده و برای سرقت اقدام می‎کنند.

گاه دانستن شیوه‎های سارقان شهروندان را آگاه‎تر می‎کند تا نسبت به نگهداری از اموال خود دقت نظر داشته باشند اما باید در نظر داشته باشیم که سارقان عمدتا به صورت تیمی اقدام می‎کنند بر این اساس در صورتی که قصد سرقت از اموال شما را دارند در برابر آنها مقاومت نکنید تا دچار آسیب نشوید.

اما مروری داشته باشیم بر نمونه های جدید از رواج سرقت گوشی های موبایل.

 سرقت در پوشش پرداخت شهریه دانش آموزی
یکی از پرونده های جالب پلیس در رابطه با سرقت گوشی تلفن همراه و تبلت در رابطه با پرونده سارق سابقه داری در تهران است که با ترفندی خاص به سرقت اقدام می‎کرده است. این سارق با ادعای پرداخت وجه شهریه فرزندش وارد دبیرستان شده پس از 45 دقیقه توقف در مدرسه با سرقت لپ تاپ و تلفن همراه از آنجا خارج می‎شد.

البته این سارق تحت عنوان پیک موتوری به دفاتر نمایندگی بیمه، مراکز درمانی (دندانپزشکی، مطب پزشک)، مراکز آموزشی و شرکت های خصوصی نیز مراجعه کرده در یک لحظه با استفاده از غفلت مالباختگان اقدام به انجام سرقت های خود می‎کرده است.

این سارق که با شیوه «کش روی» به سرقت گوشی های تلفن همراه اقدام کرده بود، پرونده‎های متعددی در خصوص شکایت از متهم در مراجع مختلف قضایی داشت که در نهایت در دام پلیس افتاد.

 سرقت موبایل رانندگان تاکسی های اینترنتی
چندی پیش پلیس از دستگیری دو مردی خبر داد که پس از پرداخت کرایه خودرو از طریق سامانه های اینترنتی به سرقت گوشی تلفن همراه رانندگان اقدام می‎کردند.
متهمان اعتراف کردند که طی تماس با تاکسی های اینترنتی، در مناطق مختلف به عنوان مسافر، سوار خودروی مالباختگان می‎شدند و طی مسیر ضمن معرفی خود به عنوان افراد ناآشنا با خیابان ها، راننده را به حوالی بازار کشانده و پس از رسیدن به محل مورد نظر خود، بیشتر به شیوه قاپ زنی و در صورت نیاز با ضرب وشتم و تهدید با سلاح سرد اقدام به سرقت اموال با ارزش رانندگان از جمله پول نقد و گوشی های تلفن همراه آنها می‎کرده اند.

 سرقت های در ترافیک 
یکی از شیوه‎های بسیار تکراری سارقان تلفن همراه، سرقت از داخل خودرو، آن هم زمانی است که در پشت چراغ قرمز ایستاده‎اید و شیشه‎های خودرو پایین است.
توصیه می شود در حین رانندگی شیشه‎های عقب و حتی جلوی خودرو را در حین توقف به ویژه هنگام توقف در پشت چراغ قرمز، بالا ببرید چرا که سارقان که عموما راکب موتورسیکلت هستند با سرعت به سرقت اموال داخل خودرو که در دسترس است، اقدام می‎کنند.

افزایش سرقت های خرد
بر اساس گزارش پلیس، در هشت ماه امسال میزان سرقت های مهمه کاهش و در مقابل میزان سرقت های خرد افزایش یافته است. سرقت های مهم در هشت ماه امسال حدود 40 درصد کاهش یافته است و میزان کشفیات در این حوزه نسبت به سال‎های گذشته تفاوتی نداشته است.

 ردیابی گوشی های اندروییدی
اما در این میان راه هایی برای مراقبت و کشف گوشی های سرقتی نیز وجود دارد. ضمن اینکه باید فرصت و سرعت را برای سارقان بسوزانیم باید سهولت در سرقت را نیز برای آنها ناممکن کنیم که این اقدام از طریق شناخت کاربرد و برنامه‎های گوشی های تلفن همراه ممکن است. نکته قابل تامل در مورد سرقت گوشی های هوشمند و آندروییدی این است که قابل ردیابی هستند براین اساس لازم است تا مالباختگان حتما موارد سرقت را اطلاع دهند زیرا ضمن ردیابی این گوشی ها، محل سرقت توسط پلیس شناسایی و این گونه محل‎ها برای سارقان ناامن می شود.

 روش اول؛ استفاده از اکانت گوگل
پیش نیاز این کار متصل کردن گوشی به اکانت «جی میل» است، برای اینکه بعدا بتوانید از قابلیت Android Device Manager که یکی از قابلیت های کاربردی گوگل است استفاده کنید حتما باید یکبار از گوشی آندروییدی خود وارد اکانت جی میل خود شوید.

فرقی نمی کند از چه طریقی (جی میل، گوگل پلی، Maps، یوتیوب و ...) وارد اکانت خود شوید، فقط کافی است یکبار از طریق گوشی آندروییدی خود اطلاعات جی میل خود را وارد کرده باشید. در صورتیکه گوشی شما گمشده باشد؛ می توانید با مراجعه به این لینک و وارد کردن اطلاعات اکانت خود مکان فعلی گوشی خود را با دقت بسیار خوبی شناسایی کنید.

سه گزینه برای اقدامات بعدی وجود دارد: 
اول Ring: به مدت 5 دقیقه صدای زنگ گوشی شما پخش خواهد شد. این مورد برای مواردی مناسب است که گوشی شما در نقطه کوری گم شده و پیدا کردنش مشکل است با استفاده از این قابلیت می توانید گوشی خود را پیدا کنید.

دوم Lock: با استفاده از این قابلیت می توانید در صورت گم شدن گوشی، دستگاه خود را قفل کرده و برای آن رمزعبور بگذارید.

سوم Erase: این گزینه برای مواردی است که گوشی شما گم شده و اطلاعات بسیار حساسی در آن دارید که به شدت شما را نگران کرده است. توصیه می شود در چنین مواردی از این قابلیت استفاده کنید تا اطلاعات شما کلا از روی گوشیتان پاک شود.

گوشی شما در صورتی توسط این قابلیت گوگل ردیابی خواهد شد که به اینترنت متصل شده باشد. در واقع مکان ارایه شده، مکانی است که آخرین بار گوشی شما آنلاین بوده است.

مسلما بهره گیری از گوشی های هوشمند بدون اتصال به اینترنت فایده چندانی ندارد پس به احتمال زیاد گوشی شما بعد از سرقت نیز به اینترنت متصل خواهد شد. البته توصیه می شود اگر باتری گوشی شما ظرفیت کافی را دارا است همواره دیتای گوشی خود را روشن کنید تا در صورت گم شدن سریع تر بتوانید آن را ردیابی کنید.

روش دوم؛ استفاده از  GPS
پیش نیاز استفاده از این روش نصب نرم افزار GPS SMS Phone Finder است. این نرم افزار را می توانید دانلود کنید. بعد از اینکه نرم افزار را روی گوشی خود نصب کردید در صورتیکه گوشی خود را گم کردید از خط دیگری عبارت Locateme YOUR_KEY  را به خط خود ارسال کنید. YOUR_KEY در واقع رمز شماست که با اجرای اپلیکیشن باید آن را تعیین کنید مثلا اگر رمز شما Cat92 باشد باید عبارت locateme Cat92 را پیامک کنید.

در این صورت اطلاعات مکان فعلی گوشی شما به صورت لینک برایتان ارسال خواهد شد. با وارد کردن این لینک در مرورگر می توانید مکان گوشی خود را روی نقشه مشاهده کنید.

توجه داشته باشید باید حتما GPS گوشی شما روشن باشد تا بتوانید از این نرم افزار استفاده کنید. به این منظور می توانید همواره GPS خود را روشن نگه دارید و برای اینکه بعد از سرقت GPS شما خاموش نشود از اپلیکیشن های قفل گذاری استفاده کرده و بر روی تنظیمات خود پسورد بگذارید.

در صورتی که مطمئن هستید گوشی شما به سرقت رفته و گم نشده است به هیچ وجه شخصا به پیگیری موضوع اقدام نکنید و حتما از طریق مراجع ذیصلاح موضوع پیگیری شود.

 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۰۶۷۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما