۰
بالاتر از گوگل، سامسونگ و اینتل

آمازون در صدر جدول سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه ایستاد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۲۲
آمازون در صدر جدول سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه ایستاد
آیتی‌من - بنا به تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، تحقیق و توسعه به کار خلاقانه ای گفته می شود که به طور سیستماتیک انجام می شود تا به دانش موجود بیفزاید و این دانش را برای ابداع کاربردهای تازه به کارببرد. دسته بندی فعالیت های تحقیق و توسعه از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، اما در مجموع شامل دو مدل اصلی می شود. در یک مدل، وظیفه اصلی یک گروه تحقیق و توسعه، توسعه و دستیابی به محصول جدید است. در مدل دیگر، وظیفه اصلی گروه تحقیق و توسعه عبارت است از ساخت و کشف دانش نوین پیرامون عناوین علمی و فناورانه به منظور توسعه محصولات، پروسه ها و خدمات ارزشمند و جدید. 

در اکثر فعالیت های یک شرکت بازدهی سریع سود یا بهبود سریع در عملکردها، با هدف تسریع در بازگشت سرمایه گذاری معمولا مورد انتظار است، اما این موارد درباره هیچ کدام از مدل های ذکر شده از تحقیق و توسعه، صدق نمی کنند. عموما مهندسان، کادر پرسنلی در مدل اول تحقیق و توسعه را تشکیل می دهند. در حالی که در مدل دوم تحقیق و توسعه، غالبا دانشمندان صنعتی مشغول به فعالیت می شوند. فعالیت های تحقیق و توسعه توسط شرکت های خصوصی یا موسسات و شرکت های دولتی انجام می پذیرند.

در مجموع، مشخص شده است که یک رابطه مثبت و مستقیم بین تحقیق و توسعه و بهره وری شرکت در تمام بخش ها وجود دارد، اما این رابطه مثبت در شرکت های با فناوری پیشرفته به مراتب قوی تر از شرکت های با فناوری پایین است. این مسایل به خوبی نشان می دهند که چقدر مساله تحقیق و توسعه در پیشرفت یک شرکت می تواند تاثیرگذار باشد. 

حال بر اساس گزارش PwC، آمازون برای دومین سال پیاپی در صدر لیست شرکت هایی قرار گرفته که بیشترین هزینه را در زمینه تحقیق و توسعه صرف کرده اند و با هزینه 22.6 میلیارد دلاری در امر تحقیق و توسعه بالاتر از شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت قرار گرفته که 16.2 میلیارد دلار خرج کرده است. سامسونگ رتبه چهارم را با هزینه 15.3 میلیارد دلاری حفظ کرده و پس از آن در رتبه پنجم می توان اینتل را دید که 13.1 میلیارد دلار در زمینه تحقیق و توسعه در امر تکنولوژی هزینه کرده است.

ناگفته نماند که در پنج برتر این لیست به غیر از این چهار شرکت فناوری نام خودروساز معروف فولکس واگن هم دیده می شود که با 15.18  میلیارد دلار هزینه پس از آمازون و آلفابت در جایگاه سوم قرار گرفته است. 

این لیست شامل هزار شرکت جهان است که بر اساس این گزارش، حدود 782 میلیارد دلار در سال 2018 در زمینه تحقیق و توسعه هزینه کرده اند. مقایسه این میزان با سال گذشته نشان می دهد که میزان هزینه های تحقیق و توسعه در شرکت های جهان 11.4 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. این گزارش همچنین نشان می دهد که حوزه های پردازش، الکترونیک، نرم افزار و اینترنت صنایعی هستند که بیشترین میزان سرمایه گذاری روی آنها انجام شده است. 

همانطور که در تصویر زیر می بینید، مایکروسافت با 12.3 میلیارد دلار و اپل با 11.6 میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه خود هزینه کرده اند و به ترتیب در جایگاه ششم و هفتم این لیست جا گرفته اند. 



فیس بوک نیز هزینه خود روی تحقیق و توسعه را به 7.8 میلیارد دلار رسانده و خود را در جایگاه 14 جا داده است. مقداری که نسبت به سال گذشته 31 درصد افزایش داشته است. در واقع فیس بوک امسال توانست با جهش 6 تایی خود را به لیست 20 تای برتر برساند. 

در میان شرکت های مربوط به حوزه تکنولوژی بیشترین رشد و درآمد نسبت به سال گذشته مربوط به شرکت اینتل است که شاهد افزایش 20.9 درصدی نسبت به سال 2017 است.

علاوه بر این، بیشترین رشد در زمینه هزینه های تحقیق و توسعه نسبت به سال گذشته متعلق به شرکت آلفابت است که این میزان 40.6  درصد است و کمترین رشد را در این زمینه مایکروسافت داشته است؛ به این معنا که مایکروسافت نسبت به سال گذشته هزینه های تحقیق و توسعه خود را به میزان 5.7 درصد کاهش داده است. اما با توجه به میزان بسیار این هزینه ها در سال های گذشته، این شرکت همچنان در جایگاه ششم قرار دارد. 

 تبعات سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه
همانطور که گفته شد، هزار شرکت فهرست شده در این لیست در سال 2018 حدود 782 میلیارد دلار در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرده اند که این هزینه ها نسبت به سال گذشته رشد 11.4 درصدی را نشان می دهد. رشد سال به سال در 2018 حدود چهار برابر بالاتر از رشد بین سال های 2016 تا 2017 بوده است. در این بازه زمانی هزینه های تحقیق و توسعه فقط 3.2 درصد رشد داشت. 

از سوی دیگر، هزینه های صرف شده در زمینه تحقیق و توسعه توسط 20 شرکت برتر لیست حدود 214.5 میلیارد دلار بوده است که این میزان 27.4 درصد از کل هزینه های صرف شده هزار شرکت نوآوری جهان است. 

تحقیق و توسعه در صنایع مختلف جهان
این مطالعه نشان می دهد که صنایع نرم افزار، اینترنت، خودروسازی، سلامتی، پردازش و الکترونیک بیش از 97 درصد هزینه های امسال تحقیق و توسعه در جهان را به خود اختصاص داده اند. 



با توجه به هزینه های صنعتی، به استثنای هوا– فضا و دفاع و مواد شیمیایی و انرژی، تمام صنایع هزینه های تحقیق و توسعه خود را در سال 2018 افزایش داده اند. هزینه های تحقیق و توسعه در چهار صنعت افزایش یافته است و 76 درصد کل هزینه های تحقیق و توسعه را به خود اختصاص داده است که همان صنایع پردازش و الکترونیک، مراقبت های بهداشتی، اتوماسیون و خودروسازی و اینترنت هستند که در واقع در لیست 20 تایی قرار دارند. 

هزینه های امسال تحقیق و توسعه در صنایع کامپیوتر و ابزار الکترونیکی بیشتر از تمامی صنایع بوده و بعد از آن صنعت مراقبت بهداشتی در جایگاه دوم و نرم افزار و اینترنت در جایگاه سوم قرار گرفته اند. 
 
پراکندگی تحقیق و توسعه در جهان
شکل زیر میزان تحقیق و توسعه را به تفکیک مناطق جهان نشان می دهد. همانطور که می بینید بیشترین میزان هزینه تحقیق و توسعه مربوط به آمریکای شمالی و کمترین میزان مربوط به چین است. اما نکته جالب در این شکل، میزان رشد هزینه های R&D در این مناطق است. چین با رشد 34.4 درصدی و اروپا با رشد 14 درصدی در این زمینه بیشتری رشد را داشته اند. 



چین همچنین بزرگترین افزایش (16 درصد) را در لیست هزار شرکت نوآور جهان داشته است. 

  منابع: Strategy+Business و GSMArena

 
کد مطلب : ۲۷۰۶۶۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما